BAB 18

92 11 5
                                    

“Duduk diam-diam dalam kereta. Jangan keluar selangkah pun atau buat bunyi,” pesan Fajar.

Melati angguk. Diperhati Fajar yang bergerak keluar dari kereta. Mata memandang sekeliling rumah Wan Usma. Tak nampak ada orang. Suara pun tak terdengar melalui tingkap yang sedikit terbuka. Dia sengaja buka sikit tadi walaupun penghawa dingin sudah menyejukkan tubuh.

“Fajar,” Wan Usma menegur dengan bibir yang tersenyum. Gembira melihat Fajar pulang. Kejadian kemarin benar-benar menyesakkan hati dia sehingga dia tidak mampu tidur lena.

“Kenapa pah?” Fajar duduk melutut. Tangan Wan Usma ditarik lalu disalam.

“Tak ada apa. Opah cuma nak tengok Fajar. Jaga diri Fajar baik-baik tak kira apa pun jadi. Sayangi diri.” Rambut Fajar dibelai.

“Fajar minta maaf sebab takutkan opah kemarin. Fajar tak dapat kawal emosi Fajar.”

“Tak apa. Asalkan Fajar baik-baik je.”

“Opah jangan risau, Fajar akan cuba kawal diri Fajar sebaik mungkin. Opah jaga diri. Fajar takkan balik untuk sementara waktu. Ada pelanggan buat tempahan. Fajar kena siapkan tempahan dan hantar kepada pelanggan.”

Wan Usma angguk tanda faham. “Jaga kesihatan. Jangan penat sangat.”

“Em.” Fajar berdiri.

Kaki melangkah ke bilik. Beg dicapai lalu beberapa helai pakaian dimasukkan. Setelah itu, dia keluar. Langkahannya terhenti tatkla nama dipanggil. Tubuh dipusing ke arah Puan Rosna.

“Nak pergi mana?”

“Restoran.”

“Dah rancang tak nak balik ke rumah ke hah? Nak sangat ke keluar dari rumah ni? Beli tanah tak cakap, buat rumah tak cakap. Sekarang angkut semua baju seluar keluar pula.”

“Fajar ada kerja. Habis kerja, Fajar baliklah.”

“Tak payah balik terus pun tak apa. Sibuk sangat kerja entah apa-apa sampai tak balik rumah.”

“Hei Rosna! Engkau cakap elok-elok dengan anak. Kalau tak reti cakap elok-elok, diam je. Sakit kepala mak dengar kau cakap macam tu. Sedar diri sikit siapa punca Fajar jadi macam ni. Dia jarang balik rumah sebab tak nak engkau asyik marah-marah dia entah apa-apa. Dia diam, engkau marah. Dia tak buat apa-apa pun engkau marah. Engkau ingat Fajar tu anak patung ke? Engkau tak puas hati apa hah?  Bagitahu mak. Engkau tak puas hati apa? Hah!” Wan Usma mencekak pinggang.

“Mak asyik bela dia je. Rosna risau dia buat benda bukan-bukan dekat belakang Rosna tau.”

“Masalahnya engkau tu. Dia cakap bukannya engkau nak percaya. Lepas tu engkau tak tengok pun apa yang dia buat dekat luar sana. Engkau butakan mata macam dia bukan anak kandung engkau. Apalah salah didikan mak sampai engkau jadi macam ni. Makin tua, makin teruk perangai!”

“Fajar pergi dulu pah. Ada hal nak urus.” Fajar beredar tanpa mendengar balasan daripada mereka. Dia malas nak lanjutkan pergaduhan hari ini. Cukuplah. Dia penat.

“Mak kecewa betul dekat engkau ni Rosna.” Wan Usma ketap gigi. Kaki melangkah pergi dari situ. Geram dengan sikap Puan Rosna. Kenapa boleh jadi macam tu dekat Fajar? Tak boleh ke layan Fajar sama rata macam Fahim? Fajar juga anak dia.

Beg diletak di tempat duduk belakang. Kereta dipandu ke rumah Nek Uza. Dia akan biar Melati tinggal di situ buat masa sekarang jika Nek Uza izinkan. Melati sudah berusia 14 tahun. Tak elok jika tinggal di bilik pekerja restoran yang sempit berduaan dengannya.

“Ni rumah Nek Uza yang abang cakap?” Soal Melati setibanya di tangga rumah Nek Uza.

Fajar angguk. “Kenapa?”

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now