BAB 20

113 15 5
                                    

Pintu kereta dibuka. Melati masuk ke dalam kereta. Menyedari bahagian tempat duduk belakang turut dimasuki oleh orang lain, tubuh dipusing sedikit. Berkerut dahi memandang gerangan yang tidak dikenali itu.

“Kakak siapa?”

“Arisha.”

“Oh! Kakak kawan Abang Fajar ke?”

Arisha angguk bersama senyuman.

“Saya Melati, adik kepada Abang Fajar.” Melati tersenyum menampakkan barisan gigi hadapannya. Fajar yang baru masuk ke dalam kereta dipandang sekilas.

“Macam mana dengan nenek? Melati tak kenal nenek lagi.” Pandangan dikalih ke arah Wan Khatijah.

“Panggil Wan. Wan duduk sebelah rumah opah Abang Fajar,” bagitahu Wan Khatijah.

“Ouh. Melati duduk dekat rumah Nek Uza. Eh abang! Melati nak ikut abang pergi restoran. Nenek cakap lepas asar nenek nak pergi masjid. Melati seoranglah.” Melati betulkan duduk.

“Hm. Tak nak balik rehat dulu ke? Asar nanti abang boleh ambil kau.”

“Janji abang ambil eh?”

Fajar angguk.

“Wan. Melati anak ayah dengan isteri dia. Sekarang, Fajar yang jaga Melati. Fajar tak bagitahu mak lagi. Fajar bagitahu ni sebab Fajar tahu Wan rapat dengan opah. Takut ada salah faham di mata Wan tengok Fajar asyik bawa Melati ke mana-mana.” Ujar Fajar.

“Sekarang Wan tahu, tapi orang kampung tak tahu lagi. Wan risau timbul prasangka buruk dan fitnah. Hal mak Fajar, Wan memang faham.”

“Situasi ayah dengan isteri dia sekarang tak bagus. Mak Cik Mawar ada kanser paru-paru. Mereka tengah terdesak kumpulkan duit untuk rawatan. Jadi, Fajar tak nak bila hal Melati sampai ke telinga mak, hal tu buat mak ganggu dan marah ayah. Hal penduduk kampung, selagi Fajar boleh ulur waktu, Fajar akan diam. Andai mereka dah berbunyi, Fajar akan bagitahu semua orang perihal sebenar.”

“Dengan mak, memang tak boleh cuba bincang ke?”

“Fajar tak rasa boleh. Hubungan Fajar dengan mak tak baik. Macam tu juga ayah. Tak ada ruang untuk kami berbincang secara baik.”

“Memang ni pilihan yang terbaik buat masa sekarang. Melati dah pernah datang bulan ke belum?” Soal Wan Khatijah.

“Belum Wan.”

“Haa… ni Arisha. Ada masa tu tengok-tengokkan Melati sikit. Tolong dia hal-hal macam tu.”

“Okey tok su.”

“Susahkan Arisha nanti Wan. Tak apalah. Nek Uza ada.”

“Kita kawan. Jangan segan Fajar. Awak dah banyak kali tolong saya. Biar saya tolong awak pula. Saya akan bantu Nek Uza tengokkan Melati. Melati jangan malu-malu dengan kakak tau,” kata Arisha.

“Okey kakak.” Mata melirik ke arah Fajar sehabis berkata. Kepala didekatkan sedikit ke bahu Fajar.

“Abang yakin ke kawan? Kakak ni baik tau. Jangan-jangan, diam-diam girlfriend abang.” Bisik Melati, namun dapat didengar oleh Arisha dan Wan Khatijah.

Arisha sudah bulatkan mata. Terkejut dengan situasinya dan Fajar yang sedang diam-diam dalam fasa mengenali satu sama lain. Takkanlah kantoi dengan budak? Wan Khatijah yang tersenyum dilihat. Lampu hijau ke?

“Nakal kau, kan? Nak ni?” Fajar angkat tangan acah ingin menjentik.

“Tak nak. Tak nak. Abang fokus bawa kereta.” Tangan Fajar ditarik dan diletak di stereng kembali.

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now