BAB 08

77 15 6
                                    

Mangkuk terakhir diletak di atas dulang. Fajar pusingkan tubuh, memandang rakan-rakannya yang sedang memandang ke arahnya. Masing-masing berpeluk tubuh membuatkan Fajar menolak dinding pipi menggunakan hujung lidah sambil sebelah tangan mencekak pinggang manakala sebelah lagi menongkat pada meja.

“Korang dah kenapa? Aku rasa nak cungkil biji mata sorang-sorang. Pandang-pandang, tapi tak cakap.” Ujar Fajar dengan nada tertahan.

“Kenapa aku rasa kau rapat dengan cikgu baru tu?” Soal Hakimie.

“Aku tertinggal kereta api ke?” Soal Asfan pula.

“Kau dah ada calon ke? Kenapa tak bagitahu aku?” Tutur Fahim.

“Tak. Tak. Tak. Tak payah buat andaian bukan-bukan. Aku tak nak dengar dan benda yang korang fikir tu tak betul. Titik.”

“Kau membosankan.” Fakira mendecit. Ingatkan bolehlah korek sikit bahan membawang daripada Fajar. Kosong pula.

“Korang yang membosankan. Sibuk nak jodohkan orang. Pasang dualah senang cerita. Cari untuk diri sendiri.”

“Boleh juga tu Hakimie. Usaha cari satu lagi.”  Khairul tepuk bahu Hakimie.

“Kau jangan nak cipta masalah untuk aku. Cukuplah seorang.”

“Mengajar kau ya? Cubit nanti.” Fakira menjeling tajam.

Khairul tayang raut mengejek. Tak takut!

“Fajar. Kau dah start bina rumah. Ada apa-apa masalah tak?” Soal Fahim. Mereka jarang bergaul, namun tetap berhubungan baik.

“Tak ada.”

“Kalau ada apa-apa, jangan diam je. Kembar kau ada. Aku boleh tolong kau.”

“Hm.” Fajar hanya berdehem.

“Aku balik dulu korang. Dah senja ni.” Pamit Asfan. Telefon dimasukkan ke dalam poket seluar.

“Jangan lupa ambil kek tu. Tunang kau suruh tapaukan tadikan.” Fakira mengingatkan. Tak pasal-pasal Iza meroyan sebab tak dapat kek nanti.

Deringan telefon seseorang menarik perhatian mereka. Macam ada terdengar nada dering yang sama tadi. Azam bangun dan menghampiri meja di hadapan mereka. Dia tunduk mencapai telefon yang berada di bawah kerusi.

“Telefon cikgu tu ke?” Soal Azam.

“Kau tengok wallpaper dia. Tak perlu tanya dah,” kata Hakimie.

Azam balikkan telefon. Terpapar gambar Arisha bersama keluarga pada skrin.

“Kau owner restoran. Kau pegang.” Azam serah telefon kepada Fajar.

Tanpa kata, Fajar ambil dan masukkan ke dalam poket seluar. Dulang diangkat lalu dia beredar ke dapur.

“Jomlah balik. Nanti gelap.” Ajak Iwan. Sebelah tangan sudah merangkul bahu Azam. Dia datang dengan Azam tadi. Balik sama-samalah. Rumah pun bersebelahan saja.

“Jom yang.” Hakimie menarik tangan Fakira.

Khairul yang melihat, menarik tangan Azam, meniru tingkah rakannya itu. “Jom yang.” Ajuknya.

Azam sudah kerutkan muka. Segera tangan Khairul ditepis.

“Dasar! Kau tak hormat orang single.” Khairul tayang muka tak puas hati.

“Sayang....” Fakira memeluk lengan Hakimie. Sengaja kepala dilentokkan di bahu Hakimie. Acah manja sikit buat tambah panas dalam hati Khairul.

“Tak guna. Hmph mencik! Bye! Aku nak balik.” Khairul segera berjalan pergi.

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now