BAB 05

77 13 6
                                    

Jam dilihat sebelum figura Fajar dicari. Fajar dah solat, giliran dia pula. Sesuap kek dimasukkan ke dalam mulut. Setelah itu, dia menghirup teh sedikit. Senyuman nipis dilorek. Teh chamomile. Fajar ingat apa yang dia pesan sebelum ini. Bukannya dia tak tengok lelaki itu yang menghantar pesanan sebelum ini.

Arisha berdiri. Dia melangkah menghampiri pintu dapur. Diketuk pintu tersebut beberapa kali walaupun pintu tersebut sudah terbuka luas. Fajar yang sedang mengenakan apron dipandang.

“Fajar. Saya nak keluar sekejap. Nak pergi solat dekat surau. Barang-barang saya, saya tinggalkan dulu tau.”

“Kau bawa kain telekung tak?”

“Bawa. Ada dalam kereta.”

“Dekat belakang restoran ni ada surau kecil. Kau boleh solat dekat situ.”

“Kalau macam tu, saya solat dekat situlah. Terima kasih Fajar.”

“Sama-sama. Kau boleh lalu ikut sini. Tak perlu pusing ikut jalan dekat luar.”

“Okey.” Arisha beredar.

Fajar memerhati Arisha yang beredar. Bibir mula menggaris senyuman kecil. Tanpa perlu dia cari peluang untuk kenal Arisha, Arisha sendiri datang kepadanya. Dia perlu memanfaatkan situasi ini untuk menjadikan Arisha sebagai kawannya dan mengenal hati budi gadis itu.

Tangan mula menguli doh roti. Roti yang dia jual dekat sekolah tidaklah mahal. Tahu sasaran pembelinya ialah budak-budak.

“Abang Fajar.” Ana melorek senyuman lebar. Beg galas merah jambu tergalas di belakang tubuh. Tangan kanak-kanak perempuan itu berada di pinggang.

“Mana orangnya?” Tanya Ayu. Sebentar tadi Fajar menelefonnya untuk menghantar Ana ke restoran untuk menemani. Ana memang setiap hari ada di kedai runcit dengan dia pada waktu malam.

“Tengah solat. Dia tumpang duduk je. Dah, mak cik pergi balik kedai runcit. Fajar minta mak cik hantar Ana je tadi.”

“Halau mak cik pula. Berahsialah tu.”

“Mana ada. Kan Fajar dah bagitahu semua tadi. Mak cik jangan buat kecoh. Segan dia nak tumpang duduk nanti.”

“Yalah tu. Mak cik balik dululah. Nanti hantar Ana balik bila dah selesai.”

Fajar berdehem mengiakan.

Sempat Ayu memerhati sekali lagi untuk mencari figura yang disebutkan oleh Fajar saat menelefon tadi. Lambat pula keluarnya. Melihat renungan Fajar, Ayu juih bibir. Dia melangkah pergi dari situ.

“Pergi duduk dekat meja sana. Jangan kacau kakak tu nanti. Nak air, ambil sendiri.” Ujar Fajar.

“Okey!” Ana duduk bersandar pada kerusi. Tak kacau meja yang dipenuhi barang-barang milik Arisha. Dia duduk di tempat duduk bersebelahan meja tersebut. Buku dikeluarkan. Pada waktu ini, dia akan buat kerja sekolah yang ada. Tak ada kerja sekolah, memang lena awal laa.

Arisha perlahankan langkah. Diperhati adunan roti yang sedang dibentuk oleh Fajar. Pertama kali dia nampak lelaki pandai buat roti. Kagum juga. Tengok Qhair masak, memang semangkuk mi segera saja yang dia lihat. Makanan terpaling lazat yang dimasak sendiri katanya.

“Fajar.”

Fajar toleh memandang Arisha.

“Tu siapa? Anak awak ke?” Soal Arisha.

“Sepupu. Aku belum kahwin.”

“Ouh.” Arisha terangguk-angguk. Dia sambung langkahan menghampiri meja.

Mata Fajar masih memerhati pergerakan Arisha. Gadis itu dilihatnya sedang berbual dengan Ana sambil bibir tersenyum manis. Kan bagus dia suruh Ayu bawa Ana ke restorannya. Adalah peneman di sisi Arisha.

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now