BAB 16

84 10 15
                                    

Satu tamparan hinggap di pipi Puan Rosna. Terteleng seketika wanita itu. Wan Usma sudah mengetap gigi. Sakitnya hati melihat wanita itu masih berdiam. Memanggil Fajar kembali pun tidak. Apatah lagi menghalang Fajar daripada pergi.

“Engkau dah dewasa Rosna. Kenapa perangai engkau macam orang hilang akal? Hah!” Marah Wan Usma.

Puan Rosna masih mendiamkan diri. Air mata yang jatuh ke pipi diseka. Terkejut lagi dengan apa yang terjadi. Tangan pun masih menggigil memegang pisau yang dicemari darah Fajar.

“Fajar tu anak mak juga, tapi mak selalu bandingkan dia dengan Fahim. Kenapa mak tak boleh terima dia seadanya? Dia juga manusia mak. Tak ada manusia yang tak ada kelemahan. Tengok sikap mak, Husna kecewa dengan mak.” Habis berkata, Husna melangkah pergi dari rumah.

“Mak dah tak tahu nak cakap macam mana lagi dekat engkau ni Rosna. Berbelas tahun, makin teruk perangai engkau. Mak tak heran kalau engkau sanggup cederakan Fajar. Selama ni engkau tak ada sikit pun rasa kesian, rasa bersalah buat dia merana macam tu.”

“Mak ingat Rosna nak sangat ke cederakan dia? Dia yang hala pisau ke dada dia sendiri. Kenapa mak nak salahkan Rosna pula?”

“Mak tak nak tekankan hal tu Rosna. Yang mak nak tekankan, sikap engkau tu. Tolonglah sedar sikit macam mana sikap engkau dekat Fajar. Tak macam seorang emak langsung!”

“Mak! Mak!” Tercungap-cungap Ayu memanggil dari luar. Selipar dibuang dari kaki lalu dia masuk ke dalam.

“Fahim telefon cakap ada benda jadi dekat rumah. Kenapa ni?” Soal Ayu.

“Kakak engkau nilah. Mulut tak reti cakap elok sikit dengan anak.” Sisi kepala Puan Rosna ditunjal oleh Wan Usma. Geram tak boleh cakap! Sofa diduduk menenangkan diri daripada amarah.

“Kau ni dah kenapa kak? Ya Allah.... Aih! Kau tengok Fajar tu macam buat tak endah je bila kau cakap macam-macam dekat dia. Memperlekehkan dia semua tu. Kau tahu tak Fajar tu diam-diam simpan semua hal yang kau cakap dekat hati dia? Kau nak tunggu dia meletup dulu ke baru nak sedar?” Ayu mencekak pinggang.

“Meletup apanya? Budak tu tak pernah dengar cakap aku. Suruh pilih seorang perempuan pun nak mengamuk bagai.”

“Kau cakap senanglah. Pagi tadi Fajar cakap kau hantar perempuan pergi restoran dia siang kemarin. Tak henti datangnya. Siang tak apa lagi. Malam pun dekat 10 orang datangnya. Kau tahu tak Fajar tu sibuk macam mana waktu restoran dia buka? Tak ada masa dia nak layan perempuan-perempuan tu. Mana kau kutip anak dara orang ramai macam tu hah kak?”

“Tak ada masa konon. Sibuk apa 24 jam dekat restoran.”

“Buka mata kau tu kak. Pergi restoran Fajar. Tengok rutin anak kau macam mana. Bukannya dia balik rumah terus kau sembur yang bukan-bukan. Kau bahkan tak tahu pukul berapa restoran dia beroperasi. Apatah lagi keadaan dekat restoran dia. Buka sikit hati kau untuk Fajar. Beri dia ruang. Cubalah kenal anak kau tu. Bukan buka mata tapi nampak hal buruk dia je.” Ayu jeda. Nafas dihela.

“Sakit pula hati aku. Mak, Fajar pergi mana?”

“Tak tahu. Fahim pergi cari tadi.”

Ayu seluk poket seluar. Telefon dibawa keluar lalu nombor Fahim didail. Di kedai runcit tadi, dia sudah menelefon Fajar berkali-kali. Satu panggilan pun tidak berjawab. Fajar tak pernah berbuat sebegini walau apa pun keadaan jika dia yang menelefon. Sekarang, hal tersebut merisaukan dia.

Fajar ke mana?

“Fahim. Dah jumpa Fajar ke belum?”

“Tak jumpa lagi.”

“Dekat restoran dia tak ada ke?”

“Tak ada. Surau, rumah dia, rumah Nek Uza pun tak ada. Sekarang Fahim tengah cari dekat kawasan masjid.”

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now