BAB 35

51 10 6
                                    

“Muka banyak happy bos,” tegur Ukael.

“Happy laa hari ni dah bertunang dengan Cikgu Arisha,” kata Fizan.

“Benda baik kenalah gembira. Hari ni aku tambah bonus korang. Kerja betul-betul.”

“Baik bos!” Serentak mereka membalas.

“Eh bos! Tadi ada tempahan kek masuk. Katanya nak 80 biji kek cawan dan dua biji kek bersaiz 6 inci,” ujar Adnan selaku orang yang sering menjawab panggilan telefon daripada pelanggan.

“Bila nak?”

“Pagi lusa.”

“Okey. Nanti macam biasalah, periksa bahan-bahan tengok apa yang tak ada atau tak cukup. Lepas tu nanti aku semak semua.”

“Okey bos.”

“Tempahan minggu depan jangan ambil. Aku nak pergi Johor hantar Melati sekalian tengok ibu dia. Kedai buka waktu siang. Nak habiskan kek dengan roti. Kunci nanti aku serah dekat Khairul.”

“Baik bos.”

“Bos! Kembar bos datang. Dia bawa orang,” bagitahu Fizan.

“Tengokkan kuah sekejap.” Fajar bergegas ke hadapan setelah mendapat anggukan daripada Fizan.

Fahim dan Wan Usma lorek senyuman saat Fajar menghampiri mereka. “Opah cakap nak datang restoran kau. Nak tengok kau,” ujar Fahim.

“Kenapa tak datang malam? Bolehlah aku hidang mi sekali. Sekarang kuah mi tak masak lagi.”

“Opah kata malam ni mesti kau sibuk dengan pelanggan. Tak sempatlah dia nak jumpa, nak tengok-tengok kau. Itu yang ajak aku sekarang,” jelas Fahim.

“Hm. Fajar tengah buat kuah mi. Opah nak tengok tak? Ukael tengah buat adunan mi.”

“Tak kacau ke? Opah ingat nak duduk-duduk je dekat sini.”

“Tak opah. Janji opah hati-hati sikit. Dekat dapur tu ada periuk panas. Jom ikut Fajar.” Lengan Wan Usma dipegang. Fajar membawa Wan Usma ke dapur meninggalkan Fahim dan Syazana di situ. Pasangan itu hanya duduk dan memerhati.

Habis melihat-lihat di dapur, Wan Usma duduk di atas kerusi. Mata memerhati Fajar yang membawa sepotong kek menghampirinya.

“Makan pah.”

“Opah tengok mak layan Fajar dengan baik dah. Fajar dah berbaik dengan mak ke?” Tanya Wan Usma sedikit perlahan. Hal keluarga, dia harus berhati-hati dalam berkata-kata. Tak perlulah biar orang lain terdengar.

“Fajar tak tahu. Fajar pun perasan mak layan Fajar lebih baik nak dibanding dulu. Tadi, opah sendiri nampak, mak peluk lengan Fajar. Fajar tak tahu mak saja nak kaburkan mata orang atau memang kemahuan mak. Sebelum ni, depan Fajar seorang pun, mak layan Fajar dengan baik.”

“Kalau mak betul-betul dah berubah, opah memang lega. Harap-haraplah sikap mak tak berubah dah.”

“Fajar pun harap macam tu pah.”

Wan Usma menyuap sesudu kek ke dalam mulut. Seketika dia mengunyah sebelum segaris senyuman manis terlakar di bibir. “Sedap. Tak sia-sia duduk rumah Nek Uza dulu.”

Fajar lorek senyuman kecil. “Nek Uza turunkan ilmu dia 100% dekat Fajar. Itu yang sedap.”

Wan Usma tertawa. Pintu restoran yang dibuka oleh Syazana dan Fahim dilihat. Tadi pasangan itu telah keluar untuk berjalan-jalan di sekitar kawasan itu. Maklumlah Syazana bukan berasal dari kawasan terdekat. Jauh nun di negeri sebelah asalnya.

Poket seluar digagau apabila deringan telefon kedengaran. Sekilas nama pemanggil dilihat.

“Aku nak pergi jawab telefon sekejap. Kau tengokkan opah,” kata Fajar. Mendapat anggukan daripada Fahim, dia berlari anak ke luar restoran.

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now