“Bos cakap cikgu tak payah bayar. Semua yang cikgu dan keluarga cikgu makan malam ni bos yang tanggung,” kata Adnan.
“Saya tahu. Yang ni saya nak beli sendiri untuk Fajar. Saya nak bayar.”
“Oh. Okey.” Wang yang dihulur oleh Arisha diambil. Tahulah dia sekarang Arisha bayar bersebab. Mungkin nak belanja Fajar kembali.
Kaki dihayun ke luar. Fajar dihampiri lalu air yang dibeli tadi diletak di atas meja berhadapan Fajar.
“Terima kasih,” ucap Fajar.
“Sama-sama. Oh ya, kek tu menu baru ke?”
“Tak pasti lagi. Buat suka-suka je tadi. Cukup manis?”
“Cukup. Sedap.” Ibu jari dinaikkan. Kerusi ditarik lalu dia duduk.
“Abang Fajar manjakan Kak Arisha. Nora bila lagi nak ada orang manjakan.” Nora Maisara buat muka acah sedih seraya melentokkan kepala di bahu Encik Uzair.
“Emak dengan bapak tak cukup manjakan kau ke Nora Maisara? Hari-hari menempel dengan bapak,” kata Syafira.
“Kau tak habis belajar lagi. Rileks dulu. Teman aku membujang.” Qhair menyengih.
“Dah bosan hadap muka kau.”
“Aku dah tak belanja kau nanti, jangan nak merengek dekat aku.”
“Heee jangan begitu. Bab kata bapak, kau abang yang bertanggungjawab. Buat aku happy pun termasuk dalam tanggungjawab kau tu.”
Terpejam mata Nora Maisara sesaat apabila Qhair mendaratkan telapak tangan di dahinya. Tangan ringan menampar tangan milik Qhair kembali.
“Memandai!”
Mereka tertawa melihat perbalahan kecil dua beradik itu.
Arisha jungkit kening tatkala pandangan bertembung dengan Fajar. Dia tak boleh nak berbual sangat dengan Fajar memandangkan ahli keluarganya ada. Risau kena usik habis-habisan nanti.
“Makan?” Fajar buat gerak bibir.
Anggukan diberi. Sudu diambil lalu dimulakan bacaan bismillah, Arisha menyuap suapan pertama mi ke dalam mulut.
“Riza. Kenal tak siapa ni?” Nora Maisara hala jari telunjuk ke arah Fajar.
“Kenal. Kawan mak andak.”
“Salah! Ni pak andak. Suami mak andak.”
“Uhuk! Uhuk!” Arisha terbatuk-batuk. Tisu dicapai, kemudian dia minum sedikit air.
“Kau datang dari masa depan atau apa? Tak menyabar nak abang ipar baru. Kak Arisha tak kahwin lagi kau nak kata suami dia,” ujar Damia.
“Cepat atau lambat, tetap jadi suami.”
“Nampaknya cik adik tak sabar ya?” Fajar bersuara.
Nora Maisara tertawa. “Nak kenakan Kak Arisha je.”
“Nanti pak andak jadi keluarga Riza juga ke cik ucu?”
Pertanyaan Riza, Nora Maisara balas dengan anggukan. “Ha'ah sebab pak andak kahwin dengan mak andak.”
“Nanti mak andak bagi Riza kawan macam mak chik ke?”
Nora Maisara angguk lagi.
“Yeay! Boleh tak mak andak bagi Riza kawan esok? Yang cantik macam mak andak.”
“Ah sudah!” Wardina tekup mulut anaknya.
Mereka tertawa apabila melihat muka Arisha merona merah. Sekejap-sekejap Arisha tunduk dan menyembunyikan wajah ke arah lain. Sahlah tengah malu. Nora Maisara punca, tapi dia kena kaw-kaw dengan Riza.
YOU ARE READING
UNTUK MENERIMA SEADANYA
Romance[UPDATE] [FAMILY/ROMANCE] Hilangnya cahaya saat kasih sayang memudar. Kenapa perbezaan itu menyakitinya? Goresan luka menjadi semakin dalam mendengar bait-bait kata daripada ibu kandung. Bukan sekali, malah telah menikam pendengarannya berkali-kali...