BAB 28

80 16 5
                                    

“Kacak tak aku?” Soal Khairul seraya membetulkan kolar t-shirt.

“Kau kacak ke tak, tak penting. Yang penting Fajar. Dia yang nak jumpa keluarga Arisha. Fokus utama,” kata Hakimie.

Khairul mendecit. “Aku tahulah. Tapi sebagai orang yang teman dia, takkanlah selekeh?”

“Tunggu kau dah ada calon, baru akui diri kau tu kacak. Bujang tak laku ni.”

“Tak guna! Mulut jahat. Mentang-mentang dah beristeri.”

Hakimie tayang muka mengejek. Ada dia kisah?

“Sudahlah tu korang. Jalan. Jalan sana,” Asfan bersuara. Tangan dipaut ke leher Khairul sementara sebelah lagi tangan memegang bahu Fajar.

Mereka melangkah menghampiri pintu pagar rumah Encik Uzair. Banyak betul kereta yang diparkir di halaman rumah membuatkan mereka sukar untuk melihat pintu hadapan. Salam diberi sedikit kuat.

“Waalaikumusalam.” Qhair berlari anak menghampiri mereka. Lantas pintu pagar dibuka. “Masuklah.” Pintu pagar ditutup. Baru tiga langkah dia berjalan, terdengar suara membuatkan dia berpatah semula

“Qhair! Buka pintu pagar,” suruh Qashaf.

“Assalamualaikum,” Fajar memberi salam.

“Waalaikumusalam. Mari masuk. Duduklah dekat mana-mana,” pelawa Puan Kairana.

Masing-masing menjabat tangan sebelum melabuhkan punggung di atas sofa. Arisha dari dapur hanya memerhati sekejap. Tidak dihirau usikan Ezzati dan kakak iparnya.

“Saya Fajar, pak cik. Ni kawan-kawan saya. Asfan, Azam, Khairul, Iwan, Hakimie.” Satu per satu rakan-rakannya diperkenalkan.

“Okey. Santailah. Datang dari jauh, minum-minum dulu.”

“Terima kasih pak cik.”

Encik Uzair angguk mengiakan. Tingkah Nora Maisara datang dan duduk di sisinya diperhati. Berpeluk tubuh anak gadisnya itu sambil menyilangkan kaki. Pakaian lengkap memakai baju karate. Mata memandang setiap satu wajah lelaki-lelaki di situ.

“Korang…. Memang korang, kan? Bukan ke korang berdua tak minat kakak aku masa aku perkenalkan? Habis, siapa yang tertarik dengan kakak aku? Takkanlah korang yang dah ada pasangan? Aku dah cakap awal-awal, yang dah ada pasangan, jangan gatal-gatal nak cuba. Aku tak nak kakak aku diduakan.” Ujar Nora Maisara.

Ezzati tepuk dahi mendengar kata-kata Nora Maisara. “Mohon tarik adik bongsu korang jenjauh. Kalau dia cakap lagi, aku dah tak tahu nak letak muka dekat mana.”

Asfan, Azam, Hakimie, Iwan dan Khairul serentak menunjuk ke arah Fajar.

“Oh kau! Boleh ni bapak. Nora ingat kembar dia cakap dia baik.” Terserlah senyuman di bibir Nora Maisara.

”Bapak tak cakap apa-apa lagi Nora Maisara. Sini kau ikut aku.” Qhair menarik tangan Nora Maisara, namun Nora Maisara tidak berganjak dari situ.

“Bangun Nora Maisara.”

“Tak nak.”

“Bukan ke kau nak pergi latihan? Nak pergi ke tak nak?”

“Eh lupa!” Nora Maisara berdiri. Dia berlari anak ke dapur untuk mengambil botol air. Sesudah itu, dia ke ruang tamu kembali dan menarik Qhair keluar. Lewat, dendalah jawabnya.

“Arisha. Marilah depan ni,” suruh Encik Uzair.

“Mak andak!” Belum sempat Arisha duduk di sebelah Wan Khatijah, Riza terlebih dahulu menyapanya. Kemas dipeluk oleh kanak-kanak lelaki itu.

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now