BAB 31

72 15 7
                                    

“Dahlah tu buat kerja. Kau balik je lepas jumpa Arisha. Biar aku uruskan restoran ni. Macamlah aku tak pernah urus. Leceh je,” kata Khairul.

“Bising betul kau ni. Leceh-leceh…. Kalau ada apa-apa jadi, kau orang pertama aku pukul esok.”

“Haa pukul laa! Pukul! Aku tak kisah. Yang aku kisah sekarang, mata aku sakit tengok kau ke hulu ke hilir dengan tangan tak reti duduk diam. Berparut nanti padan muka.”

“Kisah apa berparut? Jadi jantanlah sikit.”

“Menjawab!” Khairul menendang punggung Fajar. Geram sungguh!

“Aku bos kau. Berani kau tendang aku.”

“Aku kawannya bos. Belasah pun aku berani. Dah pergi rehat sana! Shuh!” Fajar ditolak pergi. Dia duduk menggantikan Fajar membasuh periuk.

Langkahan Fajar terhenti apabila Arisha menghampirinya. Apron pada tubuh dilepas. Melihat senyuman Arisha, terasa hilang sedikit rasa lelah.

“Kenapa masam je?” Tanya Arisha.

“Bos kedua membebel. Siap halau aku lagi.”

“Padanlah. Siapa suruh kerja kuat sangat?”

“Kenalah kerja kuat. Nanti nak beri nafkah dekat kau.”

Arisha tautkan kening lalu dia tertawa kecil. “Fikir masa depan tapi tak hiraukan kesihatan. Macam mana tu? Ish! Lecur dekat mana?”

“Mana kau tahu aku melecur?”

“Melati cakap.”

“Budak tu tak kenal erti penat ke macam mana? Banyak betul bercakap.” Fajar mencekak pinggang.

“Dia aktif, tak apa. Tunjuk luka lecur awak tu. Saya nak tengok.”

Fajar hulur lengan. Kawasan kemerahan ditunjuk. “Sini. Tak banyak pun. Kalau tak sentuh, minggu depan dah sembuh agaknya.”

“Yalah tu. Jaga luka elok-elok. Balik nanti sapu ubat.”

“Dah nak balik dah. Bos kedua suruh balik.”

“Dengar cakap pula kau sekarang. Buat penat aku membebel je,” sampuk Khairul.

Fajar guling bola mata. Kemudian, Arisha yang tertawa dilihat. Dah berapa hari dia tak dengar Arisha ketawa? Uish! Rindu tiba-tiba.

“Malas layan kau. Aku nak balik. Jomlah Arisha,” ajak Fajar.

“Amboi! Balik berdua eh?” Khairul mencekak pinggang.

Fajar tidak membalas, sebaliknya hanya mengangkat tangan dan melambai tanpa menoleh.

“Nak balik dah bang?” Tanya Fajar saat berhadapan dengan Qashaf.

“Belum lagi. Nak pergi rumah tok su. Malam esok baru bertolak balik. Pagi lapang tak?”

“Lapang. Kenapa?”

“Tak ada apa. Saja nak ajak berbual-bual.”

“Oh boleh. Esok Fajar pergi jumpa abang dekat rumah Wan.”

Qashaf angguk mengiakan. “Abang gerak balik dulu. Tok su pun dah penat tu.”

“Um.” Fajar mengangguk.

“Bye.” Arisha bersuara perlahan seraya melambai.

“Eh sekejap!”

Arisha pusingkan tubuh. Kaki melangkah menghampiri Fajar kembali. “Apa dia?”

“Mak aku pergi rumah kau. Perbincangan okey tak?”

“Alhamdulillah. Semua okey. Mak awak senyum walaupun tak banyak cakap.”

UNTUK MENERIMA SEADANYAWhere stories live. Discover now