5.

417 13 2
                                    

(Vanuit Maud)

De volgende middag zat ik met een leerboek voor me op mijn kamer. Ik moest leren over psychische ziektes, voor mijn opleiding. Ik kon me totaal niet concentreren, want ik wilde weten wat Tom uitspookte. En ik wilde hem zo graag vertrouwen. Ik pakte mijn telefoon en zag dat ik een berichtje van hem had:
'Hey lieve schat, hoe is het? Ik denk aan je! Xxx Tom'
Ik glimlachte. Gelukkig dacht hij nog aan me! Ik typte terug:
'Hey, het gaat goed, maar ik mis je heel erg :( ik denk ook aan jou en ik hou van je! Xxx'
Ik legde mijn telefoon weer weg en probeerde me weer te concentreren op de psychische ziektes. Anorexia: eetstoornis waarbij de patient niet of nauwelijks eet. Vertel mij wat.. Ik kon en heel boek schrijven over die ziekte. Jammer genoeg. Ik zuchtte diep en draaide mijn pols om. Ik keek naar de littekens en voelde er even aan. Niet te geloven dat ik dit ooit heb gedaan.. Er rolde een traan over mijn wang, en niet eens omdat ik het zo erg vond. Nee, niet omdat ik het zo erg voor mezelf vond, maar voor iedereen die om me gaf.. Ik zuchtte een veegde de traan weg. Kom op Maud, geen oude koeien uit de sloot halen.

(Vanuit Ilse)

"Jij doet de boodschappen?" Vroeg ik. Bart zei:"ja." Ik zei:"fijn." Ik zat op de bank en Josefine zat op de grond te spelen. Bart glimlachte en gaf me een kus. "Tot zo liefje." Zei hij. Ik zei:"tot zo." Toen Bart weg was keek ik uit het raam. Het regende. Ik liep naar Josefine toe en tilde haar op. "Kom eens hier schatje." Zei ik. Ik ging weer op de bank zitten en Josefine lag tegen me aan op mijn schoot. Ik glimlachte en gaf haar een kus. Josefine keek me aan met haar grote blauwe ogen en brabbelde vrolijk. Toen ging de bel. Ik liep met Josefine op mijn arm naar de voordeur en zag Lisa. "Hey schat!" Zei ik. Ze was inmiddels hoogzwanger en ze gaf me een knuffel. "Joos is wel groot geworden." Zei Lisa. Ik glimlachte en zei:"ja he?" Lisa knikte en streek even over het wangetje van Josefine. "Dus, hoe gaat het bij jullie?" Zei ik. "We gaan scheiden." Zei Lisa koel. Ik keek haar geschrokken aan en zei:"wat? Jullie zijn net getrouwd en je bent zwanger." "Ja. Het is over." Zei Lisa. Ik snapte er niks van. Moest ik me weer zorgen maken dat Lisa wat met Bart zou proberen. Nee, het zal wel niet..

(Vanuit Maud)

"Maudje? Jij komt toch ook wel vanavond?" Zei Iris. Ik zei:"zekers." Iris zei:"yesyes. Ik kom bij jou klaarmaken." Ik knikte. Vanavond gaf iemand een feestje. Ik had wel zin in een feestje. Even nergens aan denken. Niet aan Tom die in Amerika zat, niet aan mijn eetstoornis die ik verslagen had maar die er nog steeds was, en niet aan al die leerboeken die ik nog moest lezen. Een uur later zaten Iris en ik op mijn kamer met pizza en een stijltang. "Ik snap niet dat jij dat kon." Zei Iris terwijl ze mijn haar stijlde. Ik zei:"wat?" Iris zei:"jezelf uithongeren." Ik zei:"oh, ja, dat snap ik zelf ook niet." Zei ik. En dat meende ik. Ik snapte er helemaal niks van, maar als ik zou willen, zou ik het zo weer kunnen..

COMMENTS?
TIPS?

Wat nu?! Deel 2 :)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu