''I guess he was just taking a walk and realized that he should go home when he came to your house'' sa Rose efter att jag berättat för henne vad det var som jag hade varit med på vägen hem. Jag visste att hon bara sa så för att försöka lugna ner mig. Det hjälpte det inte alls. Tanken av att mannen som förföljt mig nu visste vart jag bodde skrämde mig. Borde jag berätta för mina föräldrar om detta?
''That sounds pretty unthinkable'' sa jag åt henne och rättade till min plats. Vi båda satt bredvid varandra i min säng med ryggarna lutade emot den hårda väggen. Jag tyckte att det var lite obekvämt, men sa inget då Rose verkade gilla det.
''Maybe, but I don't think it's anything that you should worry about'' ' sa hon åt mig med sin blick riktad emot mig. Jag suckade. Jag intalade mig själv att hon hade rätt, även fast det kändes som hon på något sätt inte hade det. ''Skyler, stop being so scared of small stuff and tell me how I'm going to answer this text from Oliver''sa hon sedan och knuffade till mig på axeln innan hon tittade ner i mobilen hon hade framför sig.
''I'm not scared'' muttrade jag åt henne innan jag riktade min blick ner i hennes telefon.
Oliver var en av de killar som hon höll på med. Jag hade träffat honom en gång förut då han skulle hämta Rose i skolan på hans moped. Då spottade han och hade otroligt dålig attityd. Dock såg det inte ut som Rose hade några problem med det.
Han hade blont hår och gick i andra året i gymnasiet. Han var mycket sliskig och jag visste att han snart skulle krossa Rose hjärta förr eller senare, för att sedan gå vidare till nästa tjej. Även fast det bara var två år i mellan dem så tyckte jag att han var lite för gammal för henne. Han var också ute och festade mycket och vad jag hade hört så tog han droger. Jag kände mig lite äcklad bara jag tänkte på det. Rose festade ju trots allt en del också och tog en cigarett då och då, men hon tog inte droger och jag ville inte att hon skulle få sitt hjärta krossat av någon som honom.
''How am I going to answer this?'' frågade hon mig och skakade lite lätt på mobilen. Jag väcktes ur mina tankar och tittade ner lite på hennes mobil. På sms:et frågade Oliver om hon ville ses imorgon före Noah's fest. Jag bet mig hårt i läppen för att inte skrika rakt ut att hon skulle säga nej.
''I don't think it's a good idea'' sa jag försiktigt med en låg ton för att hon inte skulle bli allt för irriterad på mig.
''I already know that you don't like me, but you can at least try''sa hon mig som om hon läst mina tankar. Hon blängde på mig som om jag nyss hade slagit henne i huvudet med en kudde. Jag suckade. Hon kanske hade rätt. Jag borde i alla fall försöka, även fast det kan bli svårt.
''Say yes, but be carefful and don't do something you don't want to with him'' sa jag åt henne och tittade ner på mina händer som låg hopknutna i mitt knä. Jag kände hur Rose la armen om mina axlar.
''You're such a coward, and you seem to believe that I can't think myself'' sa hon åt mig med en skämtsam ton i rösten. Jag flinade osäkert till åt det hon sagt, även fast det innerst inne gjorde ont. Speciellt att bli kallad fegis när jag allt jag ville var att hon inte skulle göra något som hon sedan skulle ångra. Men missförstå mig inte, jag vet att jag kan vara lite väl försiktig ibland och inte riktigt våga släppa loss. Det var att få höra det ifrån min bästa kompis som gjorde ont.
''I should go to sleep'' sa jag åt henne i en gäsp. Jag sträckte lite på mig och reste mig sedan upp ifrån sängen. Jag gick över till min garderob för att leta fram min pyjamas medan Rose satt kvar medan hennes fingrar dansade över skärmen. Troligen så svarade hon på sms:et ifrån Oliver. Knark-Oliver...
''Can I sleepover again?'' frågade hon mig medan hon riktade sin blick upp på mig ifrån sin mobil i ett par sekunder. Jag tittade på henne och nickade enkelt som svar på hennes fråga.
YOU ARE READING
His Kingdom ›› h.s
FanfictionHarry visste allt som gick att veta om Skyler. Han visste när hon gick upp på morgonen, när hon lämnade huset, när hon slutade skolan och när hon gick och la sig på kvällen. Han kunde alla hennes vanor utantill och kunde enkelt räkna upp alla hennes...