Jag drog min blick över raderna med text i kemiboken utan att ens tänka på vad det var jag läste. Att jag hade sagt ja till att gå på festen ikväll var något jag djupt ångrade. Vad hade jag egentligen där att göra? Jag försökte intala mig själv så gott det gick att det skulle bli kul. Att jag och Rose skulle dansa och jag att skulle bevisa för henne att kalla mig för feg var ett misstag.
''Hello? Sky?'' tilltalade Jace mig med ifrån andra sidan matbordet. Han vinkade med handen framför mina ögon för att på något sätt få kontakt med mig. Jag blinkade ett par gånger och tittade sedan på honom.
''Can you pass me the calculator?'' frågade han mig medan jag kunde höra ett litet flin bakom hans ord. Jag greppade tag i miniräknaren som låg bredvid mig och räckte över den till honom. Jace hade kommit hit bara någon timme efter Rose hade gått, vilket var tur. Jag var säker på att det skulle skapas ett stort bråk i mellan dem om de hade varit här samtidigt.
Det första vi hade gjort då var att sätta oss ner för att plugga, som vanligt. Det kanske inte var så kul alla gånger, men jag var lycklig så länge jag fick spendera tid med Jace.
''Can we go to the store and buy something to eat?'' gjorde jag ett tappert försök med att fråga honom. Han tittade upp ifrån sin mattebok och mötte min blick. Han tittade misstroget på mig och la sitt huvud lite på sned.
''You know that I really have to be finished with this by tomorrow, right?'' sa han och pekade på sin mattebok. Jag suckade och nickade sedan försiktigt.
''Yeah, I know, but it'll only take a few minutes, I promise'' bad jag honom om. Han släppte inte sin blick ifrån mig. Han såg ut att fundera.
''Okay...But not longer than a half hour'' sa han varnande åt mig och himlade med ögonen. Ett leende spreds över mina läppar och jag flög upp ur stolen, medan Jace slappt ställde sig upp och suckade djupt. Han sträckte trött på sig och drog sedan en hand igenom hans blonda hår. Det syntes att han var otroligt utmattad.
''Have you been studying all night?'' frågade jag honom flinande medan vi gick ut i hallen för att sätta på oss skorna. Jag kunde hur han skrattade till bakom mig, vilket jag tog som ett ja på min fråga.
''You should really sleep at night'' sa jag åt honom när vi kommit till hallen. Jag satte mig ner och började att sätta på mig mina skor.
''You sounds like my mother'' sa han åt mig. Om han hade skrattat så hade jag tagit det som ett skämt, men hans ansikte var helt allvarligt. Det var ingen kommentar man ville få ifrån sin pojkvän.
''I'm sorry...'' mumlade jag bara medan jag tittade ner på mina skor som jag höll på att få på mig på mina fötter.
När vi kommit ut igenom dörren så kände jag hur kallt det var i luften, och jag kände mig lycklig över att ha tagit på mig en jacka. Jace hade på sig en mössa som hans blonda hår stag ut ifrån och en grå cardigan över en vit t-shirt. Han hade påstått att det ändå inte var så långt till affären, vilket betydde att jacka inte för nödvändigt.
''You actually wanted to go to a party?'' frågade han plötsligt då vi kommit en bit ifrån huset. Jag blev lite varm om kinderna och riktade min blick ner i marken. Jag hade på något sätt hoppats att han hade glömt bort att jag frågade, hur det ens hade kunnat vara möjligt.
''Why? Sky, you're better than that'' sa han åt mig och slängde armen om mina axlar. Jag höll min blick fastklistrad i marken.
''Yeah, I know'' mumlade jag. Vad skulle Jace säga om han faktiskt fick reda på att jag skulle på festen ikväll? Han skulle nog skämmas över mig då. Jag kanske ändå inte borde gå...
YOU ARE READING
His Kingdom ›› h.s
FanfictionHarry visste allt som gick att veta om Skyler. Han visste när hon gick upp på morgonen, när hon lämnade huset, när hon slutade skolan och när hon gick och la sig på kvällen. Han kunde alla hennes vanor utantill och kunde enkelt räkna upp alla hennes...