20/12/15
Snön föll ner, samtidigt som solens strålar lyste genom de fluffiga molnen på den blåa himlen. Det var några minusgrader, men inget märkvärdigt. Däremot var värdet perfekt för utomhusaktiviteter, såsom slalom, längdskidor, pulka eller skridskor.
Jag hade aldrig kunnat rört mig på ett par slalomskidor, då jag var alldeles för rädd att jag skulle göra illa mig ordentligt, däremot trivdes jag med att åka på längden. Att åka längdskidor, som många i min ålder tyckte var bland de tråkigaste som fanns, tyckte jag istället var en frihet. En frihet, att höra fåglarna kvittra, att känna doften av skog, och att åka i sin fart utan att möta speciellt mycket människor. Pulka hade jag däremot åkt några gånger i mitt liv, oftast handlade det om skolaktiviter med klassen under lågstadiet till mellanstadiet. Under högstadietiden fick man istället välja på slalom, längdskidor eller skridskor, och skridskor var alltid mitt förstahandsval. Skridskor åkte familjen mycket när vi var mindre, och därför var jag som tryggast på isen.
"Så, vad ska du göra en sådan vacker vinter dag?" frågade mamma, när vi både satt oss vid matbordet för att sleva i oss frukosten.
"Jag har faktiskt inte bestämt något." svarade jag. "Vart är Alwa, och pappa?"
"Pappa handlar mat, och Alwa skulle ta tunnelbanan tidigt för att möta upp någon gammal vän." förklarade mamma.
Jag nickade, "okej."
"Så vad ska du göra idag?""Jag ska hjälpa till pappa med matvarorna först och främst, sedan ska vi åka skridskor." berättade mamma. "Vid lunch ska vi dock gå och äta på någon resturang, och sedan ska vi åka på längden vid hotellet."
"Mysigt." mumlade jag.
"Du får följa med om du vill, annars kan du bjuda några vänner till att åka skridskor i Kungsträdgården. Isen ska vara klar där säger de."
"Jaha! Vart ska ni åka då?" frågade jag fundersamt, då det inte kändes så lämpligt att bjuda sina kompisar att åka skridskor med sina föräldrar, dels för att jag helst ville umgås med mina vänner själv, men så vill jag unna mina föräldrar också att ha en dag för sig själva.
"Min värdinna berättade om någon is för lite äldre, som mig och pappa, som låg lite norrut."
"Åh jaha."
"Men gå och ring dem nu." sa hon, när hon sett mig äta klart. "Du behöver inte vänta på mig."
Jag nickade, och tog min disk till bänken. "Jag fixar detta sen."
GRUPP: skridskor.
09:05 - jag;
Hej människor. Jag undrar om ni skulle vilja åka skridskor med mig i Kungsträdgården om en stund? Typ en timme eller så.09:06 - Felix;
jag är på. helt klart09:06 - Charlie;
lita på mig09:07 - Ogge;
vi ses där09:07 - Felix;
Lovisa kommer med på köpet09:11 - Tindra;
ja!!! jag kommer gärna!! så kul!!09:13 - Omar;
jag & Oscar e kommer. vi är på Ica nu
YOU ARE READING
Invisible → o.m
Fanfiction❝han var den första på länge som la märke till mig❝ Ⓒ copyright - mrselvirasandman & menkbry