Goal for this chapter: 7 votes 3 comments
Memang hari itu sejak subuh berlabuh lagi berangin dan kawasan sekitar agak berkabus. Sejuk memang menggigit permukaan kulit. Tambah-tambah bila Erik malas nak bawa motor sebab dia rajin nak berjalan. Lut tak komen apa-apa, cuma kalau dia pitam memang tahu-tahu la siapa yang kena angkut dia balik rumah. Tak menyempat nak makan gelato kalau macam tu.
Namun, pejam celik, pejam kadang terpaksa mencelik, lalu ikut kawasan pantai pagi itu memang menenangkan walaupun angin yang bertiup dingin hampir membeku. Lut ketap gigi sepanjang masa, sambil menatap hamparan laut depan mata. Dengan matahari mula nak naik diufuk sana, mewarnakan langit dengan warna hambar oren bercampur merah.
Bila sampai dicafe Emmy, loceng bergoncang dihujung pintu. Menarik perhatian Emmy yang sedang berbual dengan Ailee dikaunter sambil-sambil dia menyediakan apa yang patut. Cafe tersebut bau kopi dan vanilla, macam biasa bila Lut dan Erik datang. Kehangatan kafe itu sedikit sebanyak menyamankan Lut, lega membaluti seluruh badan Lut bila dapat lepas dari kesejukan cuaca luar sana.
"Salaam lads! Lama tak jumpa? How are you guys?" Emmy melambai, manakala Ailee hanya mengukir senyum menyambut kedatangan Erik dan Lut. Dia mengangguk sekali dan kembali menyibukkan diri dimesin kopi.
Erik dan Lut meluru kekaunter, mendapatkan Emmy bertudung litup merah menyala. "We're kinda good." Jawab Lut angkat kening sebelah. Sengih bergayut dibibir. Bahagia pula jumpa Emmy, sebab dia macam semangat terlebih. Lagi-lagi dipagi yang penuh kehambaran, dengan matahari pun macam tersipu-sipu nak sumbangkan cahaya untuk bumi. Tak pun boleh salahkan awan yang liat nak berarak pergi walaupun angin bertiup habis gigih nak tolak kepulan wap air itu pergi.
"Dorang tak cakap apa-apa tentang haritu? You got released pretty early. Tak kena kuarantin?" Tanya Emmy perlahan, soalan dituju pada Erik. Riak bimbang menyinggah wajahnya.
"They didn't really say anything..." Balas Erik rasa bersalah. Dia gariskan senyuman untuk Emmy.
"Emmy dengar Lisa balik sini? Why do they come back?"
"Macam mana akak tahu diorang yang datang dan bukan dia?" Tanya Lut semula, bersandar pada kaunter.
Emmy mencebik, ekor mata melirik pada Lut dengan kening terangkat. "You guys duduk sana, akak siapkan air korang. The usual?"
"This time I'll take your special honey lemon tea." Ujar Lut, mengetuk perlahan kaunter dengan jemari tangan kanannya.
"Erik?" Emmy toleh pada Erik.
"The usual." Balas Erik. Dia tak pandang pun Emmy dimata, sebaliknya matanya memerhati lama Lut.
Lut mengambil tempat berdekatan dengan kaunter tapi masih tersorok daripada pandangan majoriti yang datang dan akan datang dikafe tersebut. Kalau pagi dalam pukul 9 begini memang tak ramai yang datang, sebab peak hour dah lepas sejak pukul 8 tadi selalunya. Lut dah pun menyelesakan diri. Tubuhnya terbenam dalam bean bag sambil dia bersandar pada rak buku dibelakangnya. Dia membelek sebuah novel english dalam tangan. Erik menyibukkan diri membelek setiap kandungan buku yang disusun kemas dirak tersebut.
Mereka tidak bersuara sehinggalah Emmy datang dengan dulang dalam tangan. Dulang tersebut menampug dua gelas air dan secawan besar air teh untuk Lut. "Today's on me." Beritahu Emmy, lalu menarik satu kerusi kotak warna ungu cerah. Dia melabuhkan punggung diatas kerusi kecil itu.
"So, kenapa dorang datang?" Soal Emmy memulakan perbualan setelah Erik duduk berhadapan dengan Lut. Dia hanya mengambil alas duduk yang disusun diruang rak paling bawah sekali.
Dahi Lut berkerut sedikit, lalu dia menggaru sisi kepala sebelum badannya dikedepankan untuk mencapai cawan teh.
"Kak, minta tolong slow kan air cond? Or maybe tutup terus please?" Pinta Lut bila Erik tak bersuara nak menjawab soalan cepu emas Emmy. Emmy tenung muka Lut buat seketika.
"Akak tak on air cond langsung sebab akak buka slides atas. Sejuk dah dekat luar..." Nada suara Emmy macam dia pelik dengan Lut, tapi dia tak nak komen lebih-lebih. Bukan dia tak nak komen, tapi dia belum lagi nak sentuh perihal itu.
Lut mengedipkan mata sekali, macam benda yang kecil itu pun payah sangat nak buat. Matanya kuyu dan berat. "Ye eh? Well, ok." Dia angguk perlahan dan mengeluh kecil.
"I don't think death looks like that, but you are close. Awak sakit ke Lut?" Tanya Emmy, prihatin. Risau juga, walaupun budak yang seorang ini memang selalunya tampak macam mayat hidup pun, itu pun hanya perumpamaan, tapi harini memang tak ada beza agaknya antara Lut dengan mayat hidup itu sendiri.
Lut mengangguk sekali. "Tak ada apa-apa pun ni. Kejap je ni." Dia tipu sunat tak nak buat Emmy risau sangat. Walaupun Lut tak pernah rasa seteruk ni sepanjang hidup dia. (Mungkin dia pernah, cuma dia tak ingat bila kali terakhir dia rasa macam ni sebelum ni) Lesu dan sangat tak bermaya. Kepala berat dan melayang kelangit dalam masa yang sama. Bila dia cicip air suam honey lemon Emmy buat, baru dapat rasa sense of reality diserap dalam lidah dan mengalir dicelah tekak yang rasa kesat.
"Are they taking you back there?" Emmy berkata- hampir berbisik, berpaling pada Erik. Cara dia mengatakan soalan itu bagai dia baru tersedar perkara itu.
Erik mencuak tiba-tiba, tapi dia tak tunjuk. "Entahlah, ye lah kut." Dia jawab acuh tak acuh. Erik mencapai gelas caramel latte. Air pahit manis itu dihirup perlahan.
Emmy mengukir senyum, tapi kelat. Dia bangun dari duduknya. "Balik nanti send my salaam to Lisa, boleh?"
Erik angguk. Dia tampak macam terganggu tapi dia cuba nak cover.
"Sure." Sahut Lut. Dia raup muka. Keluh perlahan dilepaskan.
"Tak nak minum dengan kitorang?" Tegur Lut angkat muka. Rasa letih macam semalam dia tak tidur malam. Padahal boleh tahan nyenyak juga dia tidur malam tadi.
Emmy tidak terus membalas. Dia senyum pada Lut. "Korang nak scone? Ke apa-apa? Belum sarapan lagi kan?"
Lut berbalas mata dengan Erik.
"Nak grilled cheese." Sahut Lut angkat tangan sebelah hingga takat bahu. Bila diturunkan tangan dia menarik buku yang ditutup tadi dan dibuka semula.
Erik tersengih. "Scone pun boleh. Nak extra butter mahal." Ujar Erik memerli sambil tersengih-sengih pandang Emmy.
"Nak gelato Lut macam dah separuh mati gayanya, kan..." Sambung Erik mengusik Lut. Lut julingkan mata.
Emmy tergelak kecil. "Right up." Dia angkat thumbs up dan berlalu nak menyiapkan order dua budak bertuah itu. Siap kenyit mata lagi sebelum dia berlalu.
Soon, their definition of normal will not be the same, anymore.
YOU ARE READING
Nuh. (discontinued)
Teen FictionApa perasaan bila kau tersedar daripada tidur tanpa mimpi dengan kecederaan yang kau langsung tak ingat kau ada, dalam bilik atau tempat yang kau tak pernah tahu wujud? #