35

64 2 0
                                    



"Ada benda gets awkward real quick. Dan semua benda adalah sangat awkward pada setiap masa. Tak dapat nak ingat bilanya tak jadi awkward."

Erik lap muka dengan tuala. "Kenapa tiba-tiba?" Dia tanya, menyangkutkan tuala belakang pintu.

"Nala." Lut jawab sepatah, tenung siling dan ralit tengok kipas berpusing.

Erik macam nak tergelak, cuma terkeluar tawanya dalam bentuk nafas tak sempat disedut menyebabkan tekaknya semacam bergetar berbunyi. Dia betulkan getah seluar dipinggang. "Aku dapat rasa lepas ni kau paling kamceng dengan dia."

"Aku pura-pura tak dengar apa yang kau cakap." Lut bangun dari katil.

"Dan kau tak pergi bilik Lisa?" Erik tarik keluar tee lengan pendek dari dalam luggage dia. Kemudian dia pusing sambil sarung tee Arctic Monkeys yang dia tak pernah dengar pun lagunya.

"Oh, roh aku je kat situ. Jasad aku sini." Jawab Lut berbaring atas katil dengan phone dalam tangan.

Erik pandang dia sekejap sebelum tergelak perlahan. "Make sense. Sebab tu aku boleh nampak kau." Dia layankan sarkastik Lut dengan tenang. Sejadah dibentang dan dia membetulkan kain pelikat yang disarung tadi.

Lut tenung dia sekejap. Kemudian bila Erik angkat takbir, Lut turun dari katil dan keluar dari bilik tersebut.

Agaknya semua orang tahu kalau dalam cerita-cerita, movie atau buku, kadang antara protag tu tertangkap sedang buat benda, tapi selalunya luck will always be on their side sebab kalau tak, a smooth plot akan jadi affected. Or something.

Tapi still, Lut tak berniat nak buat benda jahat pun. Lepas kalah main game dalam phone, dia letak atas charger dan gerak keluar sebab dia haus. Dan mungkin niat nak singgah bilik Lisa pun ada juga. Sebahagian daripada diri Lut harap dia terserempak dengan seseorang sebab mana dia nak tahu mana nak cari gelas dan mungkin air pun akan tadah dari paip sinki aje. Tapi Lut mana tahu. Ini first time dia jejak sejauh ini dari rumah, dan ini pun belum cukup jauh lagi sebenarnya.

Lut tutup pintu dibelakangnya dan toleh kiri kanan berkira-kira sendiri nak kemana. Dah lah bilik Lisa pun dia tak tahu dimana walaupun Lisa dan kemungkinan Nala juga akan kongsi bilik yang sama. Lut terlupa tentang Nala.

Maknanya kalau Lut nak lari sekali pun dari Erik, bukan bilik Lisalah gamaknya. Sebab Nala ada. Atau kemungkinan besar Nala akan ada. Atau dia juga ada bilik sendiri. Entah, Lut pun tak tahu dan harap akan terserempak dengan Lisa. Kalau tidak, memang dia akan menerap diri dalam bilik dengan Erik.

Sekarang Lut jadi buntu sendiri, terpinga-pinga memikirkan keputusan sama ada nak masuk semula dalam bilik atau teruskan niat nak kedapur dek kehausan.

"Luth?"

Lut terperanjat sendiri. Refleks dia berpusing nak melihat gerangan manusia yang menegur dari belakang. Dia mengedipkan mata, terlupa nama manusia yang sedang pandang pelik pada Lut... Atau dia tak pernah pun tengok manusia ini sebelum ni?

Ada ke dia tadi?

"You're going somewhere?" Suaranya dalam tetapi bila dia buka mulut, nadanya lembut dan berbutir bicaranya. 

Lut terkesima sekejap apabila mata Lut bertembung mata lelaki tersebut. Bulu matanya perang dan iris matanya hijau cerah.

"I- Uhh...???" Lut tiba-tiba terkeliru sendiri.

Lelaki bermata cerah itu memberikan senyum nipis, seperti menahan lucu. Kemudian dia berdehem sendiri. "Pardon me, I'm Yrsa." Suaranya lembut dan sopan. Tadi menahan gelak kini dia dah relaks semula.

Lut angguk. Patutlah tak pernah nampak. "Yrsa?" Dia ulang nama tu sekali, menentang lelaki tinggi bermata cerah itu. Segalanya tentang penampilan lelaki ini, semuanya rapi dan sangat kemas. Mungkin boleh juga kata sofistikated dan nampak professional. Cuma dalam pada masa yang sama Lut tak rasa kekok dan rendah diri bila dia pandang Lut. Ada sesuatu dari cara dia pandang Lut buat Lut rasa senang dengan dia.

Nuh. (discontinued)Where stories live. Discover now