Bab 55

241 11 0
                                    

                 

Sebaik terdengar namanya diseru oleh seseorang, Adli menoleh ke belakang. Dia terkejut melihat Amirul sedang memanggil-manggil namanya sambil melambaikan tangan. Amirul berlari mendapatkan Adli. Adli hanya mampu tersenyum kerana perangai Amirul masih sama lagi seperti dulu. Masih lagi seorang yang ceria dan sentiasa membuat orang lain tersenyum.

            "Adli!" Amirul masih lagi menyebut nama Adli.

            "Ya, Amirul?" itu saja yang mampu dijawab oleh Adli. Rasa annoying pula bila namanya disebut banyak-banyak kali.

            "Ya Allah, aku tak sangka aku jumpa kau dekat sini. Kau keje Uniqlo lagi?" tanya Amirul yang termengah-mengah, mungkin kerana kepenatan kerana berlari tadi.

            "Ya. Aku kerja Uniqlo lagi," jawab Adli.

            Amirul mengangguk-anggukkan kepalanya. Dia menepuk-nepuk bahu Adli kerana tidak tahu apa lagi yang perlu ditanya.

            "Kau kerja mana?" Adli pula bertanya memandangkan Amirul diam saja.

            "Dekat BluInk. Tempat aku intern dulu."

            Adli tersenyum sinis.

            "Kenapa?" tanya Amirul.

            "Aku sorang je ke yang tak kena serap dekat tempat aku intern dulu?" Adli tertawa.

            Amirul tidak sampai hati untuk ketawa. Dia hanya mampu tersenyum.

            Adli menghabiskan sisa tawanya sebelum bertanya kepada Amirul, "Kau buat apa dekat sini?"

            "Aku saja jalan-jalan dekat sini. Tak sangka jumpa kau. Aku kacau ke?" tanya Amirul sambil memerhatikan sekeliling. Baru sekejap tadi seorang kawan sekerja Adli lalu di sebelahnya dan memandang-mandang mereka. Mungkin tidak senang melihat Adli berbual dengan kawannya pada waktu bekerja.

            "Tak apa. Kita bukan tengah minum kopi pun sekarang. Tengah terserempak je," kata Adli sebelum mencapai sehelai seluar yang tidak berlipat lagi. Mungkin telah dibuka oleh seorang pelanggan.

            "Kau sihat?" tanya Amirul yang tidak mahu melepaskan peluang bertemu dengan sahabat lama ini dengan bertanyakan khabar.

            "Alhamdulillah," ujar Adli. "Kau?"

            "Macam nilah," jawab Amirul.

            Adli memerhatikan tubuh Amirul dari atas ke bawah. Dia mengangkat keningnya. "Macam makin gemuk je?"

            Amirul menjengilkan biji matanya apabila dipanggil gemuk. Sememangnya dari dulu lagi dia tidak suka kawan-kawannya memanggil dia gemuk.

            Adli terus mentertawakan reaksi yang ditunjukkan Amirul tadi. Senang hatinya dapat mengusik Amirul. Ternyata Amirul masih sama lagi seperti waktu belajar dulu. Pantang diusik sikit. Membuat Adli lebih suka untuk menyakat.

            "Jahatlah kau ni." Amirul mencubit Adli.      

            Adli mengaduh kesakitan.

            "Eh, kalau aku nak beli baju guna kau punya diskaun boleh?" tanya Amirul sambil matanya tertoleh-toleh melihat seluar-seluar Uniqlo yang cantik.

            Adli mengeluh. Diskaun lagi. Asal jumpa kawan je, mintak diskaun. Takde benda lain ke nak mintak?

            "Boleh. Tapi kena tunggu waktu aku rehat," jawab Adli yang tidak sampai hati untuk cakap tak kepada Amirul.

TerbangWhere stories live. Discover now