• Bab 35 •

1.4K 136 3
                                    

"REHAT 5 minit. Otak aku tak boleh brain dah" Adam tutup buku. Penat! Kepala disandarkan di lengan sendiri. Mata terpejam rapat. Kalau dah macam itu gayanya, nak tidurlah itu.

Hafidz dan Firdaus terpaksa akur dengan kehendak Adam. Dari pukul 10 pagi tadi mereka bertiga mengulang kaji pelajaran. Otak pun dah jem. Lagipun, sekarang sepatutnya dah masuk waktu makan tengahari tapi mereka bertiga masing-masing berpuasa.

Hah apa lagi? Qailulah lah!

Hafidz segera bangkit dari duduk dan mengatur langkah keluar dari surau untuk hirup udara segar sementara menanti waktu zuhur masuk. Badan direnggangkan semahunya. Hafidz tersenyum puas. Hilang segala lenguh dibadan.

Tiba-tiba senyuman Hafidz pudar.

Sudah seminggu dia tak nampak Syuhadah. Selalunya pasti terserempak dimana-mana walaupun adakalanya Syuhadah tidak perasan kewujudannya dari jauh. KMPP bukanlah besar mana. Mungkin Allah sudah perkenankan doanya saban hari. Tapi dia rindulah.

Firdaus yang tiba-tiba berdiri disebelah kanan Hafidz terus menyoal. "Haih.. Program MEMORI dah habis pun, nak susah hati apa lagi?"

Tengok air muka Hafidz yang muram begitu, Firdaus dapat mengagak rakannya itu sedang pujuk hati untuk move on. Orang setia memang macam ni eh?

Kenyataan Firdaus buat tawanya meletus. "Taklah, mana ada, kau ni" Hafidz usap hidungnya yang terasa gatal. Kesan menipu agaknya.

"Ek eleh... Ingat orang tak tahu," Adam menyampuk seraya menyiku lengan Hafidz. Dia juga sedar perubahan sikap Hafidz, tapi malas nak ambil port. Bila ditanya, sudah tentu Hafidz menjawab 'tiada apa-apa'. Poyo je semua tu!

Adam faham, dia bukanlah seseorang yang Hafidz selesa untuk bercerita. Jika tidak, sudah lama Hafidz datang kepadanya meluah isi hati. Apatah lagi mereka berdua tinggal dibilik yang sama. Tapi sebab Adam sendiri tahu Hafidz lebih rapat dengan Firdaus. Jadi Firdauslah tempat Hafidz berkongsi segala masalah.

Dan itu langsung tidak buat Adam berkecil hati. Adam sangat menghormati Hafidz dan keputusan Hafidz. Masing-masing ada hak memilih dengan siapa mereka selesa bercerita. Cuma... Janganlah pura-pura okay walaupun tidak. Dia tumpang simpati sebenarnya pada Hafidz.

Hafidz hela nafas berat. "Aku cuma rindukan MEMORI. Aku rindu suasana waktu kita jalankan program MEMORI tu bersama. Sibuk memanjang! Bila program MEMORI dah berakhir, aku rasa macam banyak gila masa sampaikan tak tahu apa lagi nak buat supaya masa tak terbuang begitu saja. Sebelum ni semua benda tak menyempat. Ada je nak buat itu, nak buat ini. Sekarang ni banyak masa untuk belajar dan beriadah je. Haih.. Rindu"

"Rindu MEMORI ke rindu Syuhadah?" Firdaus mengusik sekali dengan pakej muka nakalnya itu.

"Woi, kau ni.." Hafidz jegil mata. Apa ni? Orang nak move on, dia pergi ingatkan balik. Haish!

"Tak payah nak sorok lagi. Kalau betul kau sukakan budak junior tu, asal kau tak confess perasaan kau kat dia, macam kau selalu buat dulu-dulu bila kau sukakan someone?"

Hafidz kerling Adam dengan kerutan didahi seraya tersenyum senget. "Suka tu sekadar suka je, bro. Nak buat isteri tu ada niat sebenarnya tapi itulah.. " Hafidz berjeda sebelum menyambung kata. "Tunggulah bila aku rasa masa tu dah sesuai"

Adam lantas memaut bahu Hafidz. "Ini bukan sebab masa, ni sebab kau nak ke tak nak. Kau nak, maknanya kau kena bersedia. Bersedia ambil risiko. Benda boleh plan, bro. Masing-masing ada keluarga kan?

Lagipun kita tak tahu masa depan. Apa-apa boleh jadi. Sama ada kau yang dah berubah hati atau dia yang dah ada orang lain. At least, kau cuba daripada kau menyesal dikemudian hari sebab tak mencuba langsung. Kalau dia tolak kau, dialah rugi. Kau tak rugi apa-apa"

TEKOMA [ C ]Where stories live. Discover now