bab 6

230 12 0
                                    

Helena melepaskan keluhan berat. badannya dihempaskan di atas sofa. Rambutnnya dikusutkan beberapa kali. Sekali tengok macam orang meroyan pun ada.

"hai princess.. why you keep looking bad? ada apa-apa ke nak share ngan abang?" soal hadzim setelah melihat kelakuan adik bongsunya itu.  Sofa disebelah adiknya di duduknya.

Helena menggelengkan kepalanya "i'm okay." 

"i know you're not. hey, abang bukan kenal adik harini tau. abang tau bila adik ada masalah. just tell me hrmm?" hadzim memujuk.

 jarang sekali baginya untuk melihat Helena yang selalu ceria berperangai begitu. tambah- tambah lagi dengan kejadian yang menimpa adiknya sehingga adiknya mempunyai split personality.

Ya! helena mempunyai personality yang berbeza sejak kejadian itu. personality Aivy muncul sebaik sahaja dia melangkahkan kaki keluar dari kawasan rumahnya manakala dia kembali seperti sedia kala sekiranya berada dalam kawasan rumahnya.

hrmmm.. pelik bukan? tapi itu lah yang berlaku tehdapnya sekarang.


"Actually abang, Helena nak hidup macam dulu. helena nak keluar  bukan sebagai Aivy tapi sebagai diri helena yang sebenar. " keluhan berat dilepas.

Hadzim begitu bersimpati dengan keadaan adiknya. tapi apakan daya, dia tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Bukan keluarganya tidak pernah memanggil doktor untuk merawat adiknya, tapi kesemua doktor yang mencuba untuk merawat adiknya sudah mengangkat bendera putih.

"Sayangg..listen to me. i know how terrible you felt bila tak dapat rasa kebebasan. tapi princess sendiri tahu Aivy akan tetap muncul tak kira macam mana princess fikir." terang Hadzim cuba untuk memahami adiknya.

"but... berapa lama lagi adik kena tunggu? berapa lama? adik dah tak tahan hidup macam ni." 

"adik, remember what Doctor Johnny had told you before?" soal Hadzim. Ya.. Doctor Johnny adalah satu - satunya doktor yang tidak berputus asa terhadap situasi adiknya. 

"yes." jawab Helena pendek.

"then, you need to fight sis. i know you strong and i know you can overcome this matter. do as doctor said and i'm sure you can do it." kata Hadzim memberi kata semangat. 

Helena sekadar mendiamkan diri. mindanya kusut memikirkan perihal dirinya.




Skip





Telefon di sebelah dikerling sekilas. deringan yang membingitkan telinga itu menyebabkan dia tahu gerangan pemanggil. ringtone itu memang dia set kan khas buat   manusia yang annoying dalam dirinya. siapa lagi kalau bukan Nasreen.. macam mana perempuan tu dapat no dia? ofc lh daripada group whatsapp class...


Dibiarkan sahaja telefon itu berdering. dia malas melayan kerenah minah gedikss tu. meluat jer. 

Ting

satu notification daripada Linenya berbunyi. Mikhael kembali mengambil smartphonenya. 


can we meet?     

who are you?

you will know later. so, Hips Cafe at 5 p.m.

hey, i didn't say i agree to meet you

Actually it's an order


Mikhael masih tertanya-tanya siapakah yang memberi arahan sebegitu kepadanya. Sesekali jam di dinding dikerling. Lagi 20 minit untuk dia bersiap sebelum pukul 5. Dengan langkah yang malas dia mengambil kunci kereta miliknya dan mula menapak menuruni tangga. 

"eomma, naneun nae chinguleul mannalgeoya. (mama, saya nak keluar untuk berjumpa kawan saya). Annyeong.(bye)" Laung Mikhael yang sudah berada di sebelah keretanya.

" arasseo. neujge dola gaji mara.(okay.jangan pulang lewat)" balas ibunya. Mikhael sekadar mengangguk. Kereta yang telah dihidupkan untuk memanaskan enjin terus di pandu oleh nya.


Hips Cafe 


Mikhael tercari-cari kelibat gerangan yang mengarahkan dirinya untuk ke situ. 

Ting!


smartphone miliknya berbunyi. Apps Line di buka.

UNKNOWN

looking for me right? 

come  to table number 6 aside the mirror. 

Im wearing blue shirts with a cap.


Mikhael berjalan ke arah meja tersebut. kelihatan seorang gadis seperti yang dimaksudkan membelakangi dirinya. Pantas kerusi di hadapan gadis itu ditarik.

"Who are you?" soalan pertama yang keluar dari mulut Mikhael. Gadis tersebut mengangkat wajahnya. Keseluruhan mukanya belum kelihatan kerana dilindungi oleh cap yang dipakainya itu. 

Gadis itu tidak menjawab soalan Mikhael sebaliknya dia hanya tersenyum. Capnya dibuka. 

"still don't know me?" soal gadis itu. Mikhael jelas terkejut dengan manusia yang berada dihadapnnya ini.

"Cheol Yeong? Im Cheol Yeong?" soal Mikhael kembali. soalan darpada gais itu dibalas dengan soalan daripada Mikhael.

"Nae! it's me. " balas gadis itu.

"eotteohge yeogi issni?(macam mana awak boleh ada di sini?) soal Mikahael.

"uri abeojineun yeogiseo ilhago isseoyo. geurigo jigeumeun yeoleum banghag .(ayah saya ada kerja kat sini. lagipun sekarang kan cuti musim panas)".balas Cheol Yeong.  ow

"ahh .. so, are you okay with the weather?"

"i'm getting used of it already. by the way, that was my new phone number. save it !"

Cheol Yeong merupakan salah seorang kawan baik Mikhael sepanjang dia menetap di sana. Cheol Yeong mula menceritakan tentang rakan - rakan mereka yang lain selepas Mikhael pulang ke Malaysia.





......

The Vampire Princess [ H ]Where stories live. Discover now