Dua minggu berlalu. Harris sudah semakin mengenali agamanya. Jika sebelum ini dia jahil dan tak pernah melaksanakan perintah Allah, sekarang dia bersyukur kerana sudah menerima hidayah untuk mendekati Allah.
Harris mengambil wuduk. Dia memasang niat kerana Allah. Anggota badannya disucikan dengan air.
***
Iris yang sudah siap memakai telekung keluar dari rumah. Dia berjalan kaki ke masjid untuk solat Isyak.
Selepas 5 minit berjalan, dia sampai ke masjid. Saf wanita menjadi tempat yang dituju. Dia sudah mengambil wuduk dari rumah.
Dia menunaikan solat selepas imam mula mengetuai. Suara imam tu. Tak macam biasa. Macam suara orang lain.
Dan suara orang lain tu, macam familiar. (Faham tak?)
Harris. Suara Harris.
Iris tergamam namun tidak lama. Dia kembali khusyuk menunaikan solat.
Selepas selesai menunaikan solat, Iris tercari cari kelibat imam itu.
Dan dia ternampak Harris sedang bersalam salaman dengan makmum lelaki lain. Iris terpana. Benar Harris yang mengimamkan solat tadi.
"Tak sangka dia akan buat jugak" Iris menekup mulutnya. Dia mengalihkan pandangan kearah lain ketika Harris menyedari perlakuan Iris yang sedang memerhatikannya.
Dia menyusun langkah mahu beredar dari situ.
"Cik Iris" Panggil Harris mendapatkan Iris. Dia tahu Iris sedang melihatnya tadi.
Iris berhenti berjalan. Tetapi tidak menoleh.
"Ye awak dah buat syarat kedua. Saya tahu" Tukas Iris. Dia tahu Harris nak cakap 'Cik Iris, saya dah berjaya buat syarat kedua. Hebatkan saya?'. Sebelum Harris cakap, baik dia cakap dulu.
"Cik Iris" panggil Harris lagi. Dia tak cakap apa apa pun lagi.
"Apa?" Iris berpaling.
"Terima kasih" ucap Harris. Dia mendekati Iris.
"Kenapa pula?" Iris mengerut dahi.
"Sebab syarat awak tu, saya dah mula belajar mengenai islam sebenar"
Iris hanya beriak dingin. "Sama sama" Iris menoleh kebelakang kembali. Dia melangkah beredar dari situ. Harris hanya tersenyum.
"Apa syarat seterusnya, Cik Iris?" soal Harris. Suaranya sedikit kuat.
"Mengaji" jawab Iris, kuat. Tetapi tidak berpaling pun.
"Baiklah!" Balas Harris.
Iris bukan apa. Dia tahu kehidupan Harris di bandar tidak sesempurna orang lain. Agamanya lemah. Jadi, sebagai saudara seagama, dia bertanggungjawab untuk mengubah Harris.
Dia yakin, jika Harris berubah kearah jalan Allah.. Harris akan berjumpa dengan orang yang lebih baik dari dia.
Iris tersenyum.
**
Harris berjumpa dengan pak imam seperti biasa. Kalini, tujuannya untuk belajar mengaji. Dapat kenal huruf pun jadilah. Tapi kalau dapat baca dengan lancar, lagi bagus.
Selesai mengambil wuduk, dia memegang AlQuran dengan berhati hati. Rehal dicapai lalu dia meletakkan AlQuran diatasnya.
Wajah Imam Umar dipandang lama. Imam Umar tersenyum.
**
"Bersungguh sunguhnya dia" Dalam termenung, Iris tiba tiba mengungkapkan kata kata itu.
Rambutnya disikat kemas lalu diikat. Dia memandang imbasan dirinya dicermin. Dah bertahun dia duduk sendiri.
Tak terfikir ke nak ada teman? Takkan nak sendiri je macam ni.
Kalau ya pun dia nak hidup berpasangan, siapa orang yang layak untuknya?
Iris mengeluh. Ah malas la nak fikir. Biar jelah hidup aku macam ni.
"Iris..." Panggil seseorang.
Iris berpaling. Suara tu.. Suara..
Mak.
"Anak mak"
"Mak!" Iris lantas mendakap tubuh ibunya.
"Mak. Jangan tinggalkan Iris" Iris menangis teresak esak. Sungguh dia rindu dengan wanita itu.
"Pandai Iris jaga diri masa mak takda. Mak bangga dengan Iris" terasa ciuman hangat di dahi Iris.
"Iris taknak kecewakan mak. Iris sayang mak"
"Iris. Iris kena cari orang yang boleh jaga Iris" tegur lagi satu suara.
"Ayah" Iris memeluk tubuh ayahnya pula.
"Iris tahukan ayah dah tak jaga Iris sekarang?" kepala anaknya diusap lembut.
"Iris boleh hidup macam ni ayah. Iris dah biasa" Jawab Iris. Air matanya masih bersisa.
"Dah tiba masanya Iris. Ingat pesan ayah ye, nak"
Iris tersedar dari termenung. Hebat betul dia berkhayal sehingga dapat membayangkan mak dan ayah datang berjumpa dengannya.
Iris tersenyum tawar. Adakah itu satu pesanan? Dia kena berkahwin? Tapi dengan siapa?
YOU ARE READING
Menunggu Kamu ✔
RomanceBook Cover from nabellagrande Harris Affan seorang anak orang berharta telah terpikat dengan seorang gadis kampung bernama Iris Izzliyana. Perasaan itu tidak mampu diduga kerana saat pertama kali dia melihat Iris, hatinya mula terpaut. Niatnya mahu...