"Krik krik krik........ahhh bosannya duduk rumah,cuti sekolah habis lama lagi."cakap syah pada diri sendiri.
"nak buat ape ehh??"syah pandang langit bila tiada benda yabg hendak dibuat di luar.
Syah gemar pandang ke langit bila berasa bosan dan sunyi.Baginya bila memandang ke langit dapat menenagkan fikirannya apabila menghadapi masalah,tanpa syah sedar abangnya,dani sedang menuju ke arahnya.
"Buhh!!!"sergah dani apabila sudah berada di belakang adiknya dan apa lagi melatahlah syah apabila disergah.
"Opocot kau melambung main bola!!"latah syah kuat bila disergah secara senyap-senyap.
"Hahaha......apelah syah ni melatah pulak dia."ketawa dani sesudah mengenakan adik kesayangannya
Dah faham sangat dengan perangai adik perempuannya yang mudah melatah bila melayan perasaan apabila tengah bosan
"Issss....ape angah ni suka sangat kacau syahkan!!!"marah syah pada abangnya lalu masuk ke rumah sambil hentak kaki.
Syah masuk ke dalam rumah untuk mendapatkan ibunya yang berada diruang tamu bersama-sama ayah dan abang danial.Mereka sedang menonton buletin utama,lalu syah duduk disebelah ibunya Hajah Roziah.
"Ni kenapa hentak-hentak kaki ni??ahh muka tu pulak kenapa masam macam tertelan cuka je mak tengok??"perli hajah roziah bila meliht muka anak daranya yang duduk disebelahnya.
Haji ahmad,danial dan haqi toleh ke arah hajah roziah yang bercakap tadi untuk melihat ape yang terjadi,apabila mereka terpandang dani yang sedang berjalan masuk ke dalam rumah mereka hanya mengeleng-gelengkan kepala saja kerana mereka tahu punca yang buat muka syah menjadi masam apabila disakat oleh dani.
"Mak tanyalah angah tu"syah muncungkan mulut ke arah abang keduanya,dani yang tersengih-sengih.
"Angah buat ape kat syah sampai masam muka budak ni?"hajah roziah soal anak bujangnya yang dah duduk disebelah haji ahmad.
"Mana angah buat ape-ape"dani cuba berdalih apabila disoal oleh ibunya.
"Ye ke??kalau tak buat ape-ape takkan muka syah ni masam macam ni"soal hajah roziah lagi bila dani tidak menjawap soalannya dengan jujur.
"Yelah yelah,angah bukan buat ape pun just sergah dia je,tu pun nak mucung mulut gada-gada"dani mengaku akan salahnya bila melihat syah jeling tajam padanya.
"Yang pergi sergah budak tu kenapa?"soal ibunya.
"Tadi ayah suruh panggil syah masuk rumah sebab dah nak pukul 10,masa angah nak panggil syah dia tengah syok berangan tu yang angah saja nak kenakan dia"sengih dani pada hajah roziah.
"Dah pergi pujuk adik kamu tu"arah hajah roziah pada dani
"Ialah,angah gi pujuk"dani bangun lalu duduk disebelah syah.
"Syah sorry angah tak bermaksud nak terkejutkan syah tadi"dani memujuk syah yang berada disebelahnya
Syah hanya diam dan palingkan muka ke arah lain supaya yang bertembung dengan muka dani
"Alah janganlah macam ni,nanti dah tak comel dah adik angah ni"pujuk dani lagi tapi tetap tak diedahkan oleh syah.
Dani dah mati akal untuk pujuk syah lagi."yalah angah salah,angah mintak maaf nanti angah belanja syah pergi makan kat kafe coklat&mint"dani cuba memujuk syah dengan mengajak syah pergi ke tempat kegemarannya.
Syah terus tersenyum kerana umpan dia sudah terkena sebab abangnya ingin belanjarnya pergi ke kafe c&m
"Ok dah tak merajuk dah"syah senyum hingga ke telingan,"sayang angah"lalu memeluk abangnya.
Dani yang perasan syah sengih lebar terus tepuk dahinya kerna dah termakan umpan adiknya,"syah saja merajukkan sebab nk suruh angah belajar makankan?"syah yang perasan hanya tersengih
"hihihihihihi,terkantoi sudah"ucap syah sambil mengosok belakang tengkuknya.
Dani yang dengar hanya gelengkan kepala saja sebab dah selulu terkena dengan perkara yang sama.
"so angah bila nk bawa syah gi sana?"soal syah sambil pandang muka abangnya.
Ahli keluarga yang lain hanya tersenyum melihat perangai syah yang kebudak-budakkan
"ada je helah syahkan untuk buat orang belanja dia makan kat kafe kegemarannya,buatlah hilang perangai kebudak-budakkan syah tu"ucap danial pada syah sambil mengelengkan kepalanya melihat adiknya yang duduk disebelah dani.
"nanti-nantilah syah hilangkan"sengih syah pada abang sulungnya,danial
Yang lain hanya tersengih bila dengar syah membalas cakap danial
"Ok kita pergi hari sabtu ni,ok?"tanya dani kepada syah,"adik pun nak ikut jugak"sampuk baihaqi
Dani pandang adiknya,baihaqi"bankruplah angah hari sabtu nanti"balas dani tapi anggukkan kepalanya jugak
"yeahhh"baihaqi bersorak gembira kerana dapat ikut akak dan abangnya
"Apalah nk jadi dengan syah tu bang,umur dah 16 tahun tapi perangai mengalahkan anis yang umur 6 tahun"mengeleng hajah roziah sambil pandang syah dan baihaqi berhai five
"Entahlah abang pun tak tahu nak buat macam mana"haji ahmad menjawab soalan isterinya dan sambung menonton berita semula.
YOU ARE READING
MINE LITTLE HERO
FantasySyah seorang gadis yang mempunyai semangat yang kuat,suka menolong,kuat loyar buruk,menyakat orang dan sifat keibuan .Pada satu hari syah mendapati dirinya menjadi ibu exprese kerana perlu menjaga bayi berumur 8 bulan,ibunya tidak dapat menjaga anak...