SEDAR tak sedar, dua minggu berlalu dengan pantas. Sudah dua minggu Kamilia Hazel bergelar isteri kepada Ungku Harraz. Dan itu membawa maksud, sudah dua minggu juga Harraz dan Hazel tinggal di bawah satu bumbung yang sama. Pergelutan? Hmm... Sehari tak bergelut memang tak akan tenteramlah hidup mereka.
Setiap hari bergaduh, bergelut, berdebat, bergusti. Ha, semua benda 'ber' mereka buat! Di rumah tak payah cakap. Asal bertemu muka, ada saja salah seorang ingin menyakitkan hati. Di sekolah pun, Harraz masih juga ingin cari gaduh dengan Hazel seperti biasa. Tak pelik pun sebab memang itu sifat aslinya.
Di sekolah juga, pelajar-pelajar lain masih mengutuk Hazel tentang gosip yang tersebar antara dia dan Hadif di bilik stor hari itu.
Apalah yang dia boleh buat? Dia hanya manusia biasa. Mulut manusia memang tak boleh ditutup. Tapi Hazel yakin, lama-lama nanti, mereka sendiri akan penat bercakap dan menyebarkan benda sama.
Hazel menaiki tangga ingin ke kelas. Dalam perjalanan, dia terserempak dengan Andra. Nampak gaya macam dia pun baru sampai. Mesti hari ini lelaki itu tidak bertugas, sebab itu dia tidak datang awal.
"Hai Hazel!" tegur Andra mesra.
Hazel melambai kepada Andra. Andra membalas lambaiannya sebelum berjalan seiringan dengan Hazel.
"Saya nak minta izin jalan ke kelas sekali dengan awak, tak apa kan?" Andra bersuara meminta izin.
Hazel ketawa, lucu dengan pertanyaan Andra. Andra turut tersenyum malu. Mereka berjalan seiringan ke kelas. Beberapa meter sebelum mereka masuk kelas, dahi mereka masing-masing berkerut melihat pintu depan dan belakang kelas 5 Inovatif yang tertutup rapat.
"Kenapa pintu kelas kita tertutup? Ada nak buat surprise hari jadi ke?" soal Hazel kepada Andra. Namun langkah kakinya masih diteruskan.
"Hari jadi siapa?" soal Andra pula. Serasa dia, tak ada antara kawan sekelas mereka yang menyambut hari jadi pada bulan ini.
Semakin mereka menghampiri kelas, semakin jelas suara riuh-rendah di dalam kelas itu. Bermaksud ada orang di dalam. Andra syak sesuatu tetapi dia perlu siasat terlebih dahulu.
"Hazel, tak apa. Biar saya yang buka pintu," ujar Andra. Berkerut dahi Hazel. Tak sangka dia dilayan macam puteri raja. Pintu pun orang yang bukakan.
Sedangkan Andra pula berniat ingin menyiasat apa yang berlaku. Dia pasti ada sesuatu di sebalik pintu yang mungkin bertujuan untuk mengenakan orang. Sekurang-kurangnya, kalau dia yang buka pintu, dia yang terkena. Asalkan bukan Hazel.
Andra menolak daun pintu. Serentak itu, sebuah baldi berisi air menjirus tubuh Andra dari arah atas pintu kelas. Splash!
Andra berdiri statik saat tubuhnya dimandikan air campuran pewarna merah. Dia sudah agak!
Hampir separuh kelas itu dibanjiri air. Satu kelas yang menyaksikan tragedi tersebut terlopong apabila Andra bermandikan air berwarna merah. Habis comot baju biru muda lelaki itu. Rambut pacak Andra juga terjatuh ke atas dahi.
YOU ARE READING
Cinta Yang Kau Benci (EDITED VER)
Romance[WARNING! CLICHE & CRINGE STORYLINE] Pernah pecah rekod sebab asyik keluar masuk bilik disiplin? Harraz dan Hazel pernah. Bagi mereka, bilik disiplin sekolah ibarat rumah kedua. Satu dunia tahu Harraz dan Hazel seperti anjing dengan kucing. Kalau...