Moonspell

52 3 2
                                    

Edit - 28. říjen 2018


Jejich vznik je datován v roce 1992 v Portugalsku. Za ta léta si na scéně vydobyli pevné postavení kapely, která točí skvělá metalová alba (pomineme jistý přešlap kdesi uprostřed kariéry). Jejich desky jsou navíc poměrně pestré a téměř každá je ukazuje v trochu jiné podobě.

Bohužel jak už to tak bývá, i tady s postupem času ubývá na kvalitě kapely, tím pádem ubývá i na kvalitě písní. Některé ale tak špatné nejsou, jenže poté jako celek je to takové nevýrazné.

Co jako první padne do oka je perfektní obal desek. Jak taky jinak, když kapela spolupracuje se Sethem ze Septicflesh, který vytváří fakt neuvěřitelné díla, jimiž zdobí alba mnoha dalším kapelám z různých žánrů, především ale těch tvrdších.

Dávají dost najevo nespokojenost se stavem, kam se v současné době gotická hudba a kultura ve spojení s metalem vyvinula. Jde hlavně o kritiku stavu, kdy se z téhle dříve ponuré a temné hudby vytratila hloubka, tedy zejména utrápenost, zmar a pocity roztrpčení.

Nikdy jsem neměla z jejich hudby tak dobrý pocit jako nyní a je mi úplně jedno, že dnes vydatně čerpají z tvorby kapel a historických milníků, které tenhle směr kdysi dávno proslavily a definovaly.

Nejvíce obecná charakteristika jejich hudby jsou krásně vykreslované jemné melodické linky, rázem se měnící v tvrdé kytarové motivy, jenž se ovšem drží daného vzorce, rázné melodie. Ty jsou ale používané více vzácně a na krátké chvíle a hlavně dechberoucí vokály.

Vzít to trošku více dopodrobna, nejvíce pozoruhodná je podmanivá děsivost skladeb. Jakkoliv jsou prakticky popově laděné, mají v sobě jakýsi neklid a právě temnotu. Ne temnotu jako můžeme slyšet třeba v blackmetalu. Temnotu mysli. Jako schizofrenní protiklad pak funguje vášnivá nálada celku. Přesto z jejich hudby místy čiší radost a pozitivní energie. Kdo jste je kdy viděl naživo, moc dobře víte co mám namysli. Je znát, že kapelu baví hrát. Miluje to. Alespoň tak na mě působí.

METAL POWERKde žijí příběhy. Začni objevovat