ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
"Ala, cakap arr. Apasal lak ada parut kat situ?" tanyaku musykil.
Dia tersenyum simpul yang diselang-selikan dengan aksi menjulur* lidah seakan mengejek dan menyakat* aku.
Pandainya dia nak permainkan aku. Namun, aku rasa senang dan seronok pulak melihat gelagat nakalnya. Aku menanti penuh sabar. Raut wajahku sengaja aku buat seolah geram atau marah.
"Yea arr, tentu ade parut sebab bekas kena sunat dulu. Kalau abang tak caya, meh saya boleh tunjukkan."
Faiz lalu bangun nak melondehkan spendernya.
Tersenyum aku mendengar jawapannya itu, lucu sesangat. Namun penuh logik, kan? Pandai sungguh anak Kak Bairah ini berloyar buruk* bak ahli politik.
"Eh.. eh, tak ape arr. Tak payah nak tunjuk, abang dah boleh bayangkan parut tu. Abang pun ade satu cam Faiz gak.. he he," jawabku kelam-kabut.
Dia tak jadi menayangkan sesatunya 'bukti' bagi menguatkan dakwaannya tu.
"Bila Faiz sunat?" aku bertanya, sebab dia dah memulakan topik sunat-menyunat ni.
"Masa saya darjah tiga, nape?"
"Sesaja arr abang nak tau, tak boleh ke?" balasku.
Dia duduk di sebelahku, tersenyum lantas melontarkan satu pertanyaan.
"Abang Hiz pun dah sunat ke?"
La, budak kecik ni, merepek je soalannya. Buat aku nak tergelak.
"Faiz, abang ni dah dewasa pun, dah tentu arr."
Sekali lagi kami sama-sama ketawa, mengekek.
"Dah pukul berapa ni, bang?"
"Dekat pukul tujuh."
"Nape arr abang ni, suka sangat bagitau nombor dengan ejaan? Kan senang ditulis angka je?"
Faiz cuba mengajar aku.
"Itu abang punya style arr. Buat ape Faiz sibuk-sibuk nak ambik tau? Sebenarnya abang ni tak suka pada angka, sebab tu abang bagitau secara ejaan je, understood? " jawabku tegas tapi mesra.
Faiz tergelak, aku pun ikut sama. Bergema tawa kami di hutan tersebut. Mungkin monyet atau beburung pun terkejut beruk dek kuatnya kami berketawa.
"Jom arr kita belah, bang. Hari dah nak gelap ni. Kulit saya pun dah kecut, sejuk," ajak Faiz dengan terketar-ketar lalu terus bangun.
Dia menyapu-nyapu daun dan pasir di punggungnya yang dilapisi spender basah tu. Faiz mengambil pakaiannya lalu berpaling membelakangi aku.
Dengan selamba dia melondeh spendernya tanpa mempedulikan aku yang sedang perhatikan dia saat itu. Dia menyarungkan kembali short kuningnya serta baju. Spender diperah dipulas buat mengeringkannya.
Siap berpakaian, kami pun menapak pulang. Inilah kali pertama aku rasa tenang dan riang ria semenjak menetap di daerah sepi yang serba asing.
Budak selamba ini dah berjaya menceriakan aku setelah banyak liku-liku bergerigi* kutempuh sebelum aku sampai ke sini.
YOU ARE READING
• e𝓂pati •
Teen FictionDari blog ke Wattpad. Kisah suka duka seorang anak muda di perantauan yang berkelana mengubat hati yang rawan. Namun apa yang ditemuinya di daerah asing itu lebih menambahkan lagi masalah & gundah-gulana. Kemunculan seorang budak lasak lagi selamba...