Chapter 10 - I Will Come To You..

1.1K 31 48
                                    

ACHTUNG

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

"Dia tanya Faiz, nape dah lama tak join  geng dia orang. Faiz cakap, dah tak nak ikut buat keje-keje tak elok dia orang tu. Faiz dah insaf, nak berubah, nak jadi budak baik.

"Aiman cam marah je. Dia kata Faiz dah berubah, tak cam dulu sejak mula kenal ngan Abang Hiz. Dia tau abang belanja dan beli macam-macam benda untuk Faiz. 

"Lepas tu dia cakap, satu hari nanti Faiz akan menyesal sebab tinggalkan geng dia orang. Dia nak ajar kita berdua. Tunggu je harinya," terang Faiz.

Aku renung Faiz. Sayu je wajahnya.

"Faiz takut ke kalau Aiman buat sesuatu kat kita?" soalku.

"Tak arr. Faiz tak risau ape pun," pantas dia menjawab.

Memang le Faiz tak risau sebab aku tau si Aiman tu tak akan mengapa-apakan Faiz. Kan ke budak kahar* tu sayang kat Faiz? Itu gambaran yang bermain di mindaku bila tengok dia orang mesra berborak tadi.

Aku tak tau, nak marah ke atau nak bersimpati pada Faiz ni. Kekadang tu, kesian jugak aku kat dia. Ada je yang datang mengganggu bila dia nak berubah jadi budak baik.

Tapi bila si Aiman tu sampai berani datang berjumpa Faiz kat sini, perasaan marahku yang berbaur dengan rasa jealous  membuatkan aku seakan beranggapan yang Aiman adalah pesaingku. 

Namun aku tak nak tunjukkannya pada Faiz.

Kami sambung semula kerja-kerja sampai selesai. Baru lapang dan cerah sikit kawasan sekeliling rumah sewaku. Tak le nampak macam belantara tropika je.

"Kat sini kalau kita buat court  badminton pun best  gak, kan?" cadang Faiz sambil menunjukkan kawasan tepi garaj kereta aku.

"Okey gak tu. Petang-petang kita boleh main. Maksud abang, main badminton lepas Faiz selesai pertandingan bola tu nanti," jawabku bersetuju.

Dia tersengih seronok sambil buat gaya 'yes ' dengan kedua tangannya, gaya orang yang menang.

Pukul sebelas empat puluh kami berhenti rehat melepaskan lelah. Badan lencun berpeluh.

"Badan Faiz dah berpeluh ni. Tak payah lagi nak bersenam main itu main ini, kan bang? Rumah pun jadi bersih je."

"Hmm.. itu le yang orang cakap, sambil selam minum air. Lastik dua ekor burung ngan satu batu.. he he."

Faiz mengangguk tanda faham.

Bila peluh dah kering, aku pun masuk mandi membersihkan diri juga untuk menyamankan rasa berlengas* sejak tadi. Mandi bogel je, macam selalu.

Faiz pulak sedang sibuk siapkan beg sekolahnya. 

Tengah syok aku mandi tu, tetiba dia ketuk pintu bilik air.

"Abang, Faiz nak mandi ngan abang, boleh tak?" tanya Faiz dengan suara manjanya.

"Pergh.. mana boleh? Nanti kena tangkap basah plak. Atau abang takut kita tak mandi tapi buat keje lain kat dalam ni. Lagi pun, abang mandi telanjang ni. Faiz mandi sendiri je nanti, okey?" jawabku.

• e𝓂pati •Where stories live. Discover now