Chapter 12 - Luahan Hati Si Hakim

1.1K 24 16
                                    

ACHTUNG

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

"Syaratnya? Senang je. Abang kena layan saya cam abang layan Faiz. Maksud saya, abang kena bagi kat saya ape je yang dah abang bagi kat Faiz," Hakim menjawab.

Pergh.. apa pulak budak ni merepek? Takkan dia nak aku layan dia sama macam si Faiz tu? Dah tak betul ke otak budak comel ni?

"Nape pelik sangat permintaan Kim ni? Kita kan baru je berjumpa dan berkenalan? Takkan plak Kim dah cam hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong?" aku menyoal dengan diselitkan peribahasa yang amat relevan.

"Memang arr kita baru je kenal. Tapi, bagi saya, dah rasa lama sebab Faiz selalu je citer pasal abang. Bila hari-hari dia dok cakap benda yang sama, saya rasa cam dah lama kenal ngan abang."

Wajahnya serius tatkala mengungkap kata-kata tersebut. Aku mengeluh dalam-dalam. Bagaimana nak aku handle  masalah pelik ini?

"Faiz citer pengalaman dia tido dan ehem ehem ngan abang tiap malam. Itu arr yang paling buat saya teringin nak alami sendiri. Dah lama saya nak mintak Faiz bagitau abang, tapi saya segan."

Aku terkedu. Macam tak percaya je pada apa yang aku dengar ni.

"Faiz citer lagi yang abang ni best. Baik, pemurah dan suka tolong dia, so  saya lagi arr tambah excited. Hari-hari saya teringatkan ape yang abang dan Faiz buat kat rumah ni. Untung betul dia dapat berkawan ngan abang.

"Tapi yang buat saya tambah jealous  bila dia bagitau yang abang selalu belikan dia macam-macam benda. Lepas tu bagi duit lagi.

"Memang pun, sejak kebelakangan ni, saya tengok Faiz dah banyak berubah dari segi penampilan dan gaya dia. Tak cam dulu, budak kampung yang selekeh dan bodoh je.

"Bertuah betul Faiz, sebab tiap kali lepas layan abang, dia akan dapat semua apa yang dia nak. Bila selalu dia tunjukkan benda-benda yang abang belikan tu, saya makin jealous."

Berat betul tuduhan dan anggapan songsang si Hakim ni. Kalau aku tak perbetulkan, mau heboh satu kampung.

"Kim salah anggap arr. Abang bagi semua benda tu kat Faiz bukan sebab dia layan abang cam yang Kim sangkakan tu. Abang ikhlas nak tolong dia sebab Faiz ni dah tak ade bapak. Hidup susah dan tak ade siapa yang pedulikan dia.

"Kim, Arash dan Anip lain, korang ade mak bapak yang boleh bagi kasih sayang dan ambil berat diri korang, tapi Faiz tak dapat semua tu. Abang cuma bersimpati kat nasib dia je," jawabku akhirnya.

Harap-harap Hakim akan faham dan dapat buang jauh-jauh tanggapan tak berasasnya tu.

"Kalau betul abang bersimpati dan kesian kat Faiz, nape plak abang sanggup buat benda-benda kelucahan melampau tu kat dia?" 

Aku terdiam sejenak, termangu. Macam mana nak jelaskan untuk buat dia faham yang aku tak buat semua perkara yang dia tuduh itu. Faiz pun satu le, kenapa sanggup buat cerita dusta dan auta* sebegitu?

Hakim dah sah le tak teragak-agak untuk percaya pada kata-kata kawan baik merangkap adik angkat dia tu.

Sekarang ini, hanya tuan empunya diri je yang mampu meleraikan segala permasalahan yang dia sendiri timbulkan.

• e𝓂pati •Where stories live. Discover now