ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
Sungguh nyaman dan indah kawasan yang Damien bawa dan tunjukkan, walaupun pantainya tak le secantik tempat-tempat peranginan yang terkenal. Aku suka pada keadaannya yang belum tercemar oleh kerakusan manusia.
Bunyi deburan ombak memukul pantai yang diselangi bunyi kicauan burung-burung laut amat melankolik* sekali. Dari kejauhan, dapat dilihat perahu-perahu kecil bertebaran membawa haluan masing-masing. Sungguh mendamaikan. Patut le Damien suka sesangat datang ke sini.
"Kat sini arr saya kerap habiskan masa bila hari cuti atau bila tak ade ape yang nak saya buat," terang Damien.
Dia menunjukkan ke sebatang pokok tumbang yang ada di situ. Kami melabuhkan punggung pejal masing-masing pada batang kayu tersebut.
"Memang cantik sesangat tempat ni. Kalau datang hari-hari pun tak jemu," aku memuji.
"Dah abang tau tempat ni, nanti datang arr selalu, okey? Boleh gak kita borak-borak dan berehat time abang cuti," cadang Damien, manja.
"Hmm, bagus gak cadangan Dami tu. Tengok arr kalau abang free nanti, abang akan datang lagi. Boleh kita habiskan masa bersama kat sini. Abang akan beli makanan, kita piknik."
"Best arr kalau cam tu. Ade gak kawan menemani saya borak-borak, sebab kalau selalu berseorangan, sunyi dan boring."
"Dami pernah tak mandi kat pantai ni?"
"Tak. Saya tak berani nak berenang sorang-sorang sebab takut nanti jadi ape-ape kemalangan ke, naya je."
Hmm, memang betul apa yang dicakapkannya tu. Pantai yang sunyi macam ni tak sesuai untuk berenang, apatah lagi kalau seorang diri, bahaya. Pandainya dia dalam hal keselamatan diri ni.
"Selalunya, kalau dok kat sini, ape yang Dami buat?"
Dia terdiam sambil memandang kosong ke wajahku. Alahai, cute nya budak mixed ni bila dia tenung aku macam tu. Jelas sungguh pada pandangan aku akan raut wajah menawannya itu di tengah rembang petang ni.
Kat sini baru le aku dapat melihat jelas akan wajahnya.
"Saya hanya mengelamun, terkenangkan mak, bapa dan abang saya," jawab Damien akhirnya, terharu.
YOU ARE READING
• e𝓂pati •
Teen FictionDari blog ke Wattpad. Kisah suka duka seorang anak muda di perantauan yang berkelana mengubat hati yang rawan. Namun apa yang ditemuinya di daerah asing itu lebih menambahkan lagi masalah & gundah-gulana. Kemunculan seorang budak lasak lagi selamba...