ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
Faiz?
Aku tergamam.
Kelu dan terkejut bila secara tetiba budak yang amat aku sayang dan aku rindu muncul pada masa yang tak sepatutnya.
Dalam situasi ini aku tak mengharapkan kehadiran dia, walau hampir setiap saat aku mengingatinya.
Aneh kan dunia ini? Bila kita menanti atau mengharapkan sesuatu, namun apa yang kita nantikan itu tak kunjung tiba. Tapi, bila kita tak mengharapkannya, ia muncul tanpa dijangka. Di depan muka pintu.
Faiz masih dalam pakaian yang dipakainya sewaktu practice bola tadi. T-shirt dan soccer short yang basah dek peluh. Baunya semerbak menerpa ke dalam lubang hidung mancungku.
"Eh, Faiz. Masuk arr," pelawaku setelah pulih dari kekagetan.
"Tak ape arr. Saya tak nak ganggu orang tengah buat projek. Saya datang ni pun sebab mak yang suruh bagi ni," jawab Faiz tanpa senyuman, wajahnya serius je.
Dia menghulurkan satu mangkuk tingkat, tiga lapis. Aku sambut pemberiannya. Masih panas lagi benda alah tu.
"Ape yang mak Faiz bagi ni?" tanyaku cuba bermesra.
"Tengok arr sendiri. Abang ade mata dan hidung, kan? Telinga pun ade gak."
Amboi sopannya jawapan, geram pulak aku. Nak je kulempang pipi putihnya yang masih lembap dibasahi peluh. Tapi sanggup ke aku bertindak sekejam itu?
Aku tak akan sanggup walau untuk menjentik pun adik kesayanganku ini. Aku letakkan mangkuk tingkat tu di atas meja.
Aku buka penutupnya. Hmm, mi kari. Tentu sedap dan menyelerakan.
"Takkan dah dekat Maghrib pun masih belum tukar baju practice ni? Faiz ke mana lepas practice bola tadi?" tanyaku dengan lembut.
Dia tak menjawab pun. Namun, dia menjenguk ke dalam ruang tamu bak flamingo, seakan mencari sesuatu.
"Eh, cari ape ni?"
"Hmm, peliknya. Belum malam lagi dah tarik langsir. Cam ade skandal seks je dalam rumah ni," perlinya, membuatkan aku terperanjat.
Pandainya budak ni dalam hal menyakat aku. Tapi memang separuh benar apa yang dikatakannya tu. Mungkin dia nampak fixie Hakim kat luar tadi. Atau mungkin jugak dia tak perasan dan tau itu basikal Hakim.
Rasa berat pulak aku nak bertentang wajah dengan Faiz. Malu pun ada.
"Hakim ade tak kat sini?" dia menyoal.
"Tak ade. Abang sorang je, relaks-relaks sesambil layan TV," jawabku cuba berbohong.
Tapi TV aku tak pasang pun. Tentu Faiz perasan dan tau aku tipu dia. Aku pun satu le, nak menipu pun biar nampak logik sikit.
Tetiba, aku terpandang short Hakim yang tersepuk* di lantai.
Pergh.. mintak-mintak le Faiz tak nampak. Cuak jugak aku. Aku cuba nak sembunyikan seluar hitam tu dengan cara berdiri untuk menghalang pandangan Faiz. Tapi, dah terlambat.
YOU ARE READING
• e𝓂pati •
Teen FictionDari blog ke Wattpad. Kisah suka duka seorang anak muda di perantauan yang berkelana mengubat hati yang rawan. Namun apa yang ditemuinya di daerah asing itu lebih menambahkan lagi masalah & gundah-gulana. Kemunculan seorang budak lasak lagi selamba...