Chapter 15 - Peluk Punya Pasal..

1.1K 25 29
                                    

ACHTUNG

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

Pukul dua tiga puluh lima petang, Hakim call  aku. Entah kenapa, sekarang aku rasa ceria je bila dengar suara budak ragbi ni.

"Abang Hizuan. Faiz dah buat perangai kat sekolah tadi."

Cemas je bunyi suara Hakim, buat aku terkejut beruk.

"Nape plak, Kim? Ape yang Faiz dah buat kat sekolah? Dia bergaduh ke? Dia berbogel dalam kantin ke? Atau dia mencabul seseorang?"

Lima soalan sekaligus aku tanyakan kat Hakim dengan perasaan berdebar-debar.

"Hmm.. Faiz bergaduh. Dia dah hentam sorang budak form four  kat luar sekolah," laju je Hakim menjawab.

Faiz bergaduh dengan budak yang lebih tua daripada dia? Aku yakin, badan budak tu pun lebih besar daripada Faiz. Dahsyat betul si Faiz ni.

"Habis, cam mana ngan Faiz? Dia okey ke?" cemas aku menyoal.

"Okey je, tapi ade arr lebam sikit-sikit. Mujur baik cikgu tak tau, so  kes ni selamat arr. Tapi budak form four  tu pun teruk gak kena ngan Faiz.. he he.

"Saya pun hairan, cam mana Faiz boleh jadi berani belasah budak tu? Ini tentu budak tu buat Faiz bengang sesangat. Selalunya, Faiz tak pernah pun bertindak cam tu," jelas Hakim lagi.

"Sekarang Faiz ade kat mana?" tanyaku.

"Faiz ade kelas time  ni. Saya plak dalam perjalanan nak balik rumah. Abang, petang nanti saya nak ikut abang dan Faiz pegi hospital, boleh tak?" pinta Hakim.

"Okey je, no problem. Nanti Kim tunggu kami kat padang bola, pukul lima, ekk?" balasku. 

Termangu aku dengan info  terkini daripada Hakim. Rasa macam tak percaya yang Faiz boleh buat semua tu. Apa kena dengan budak ni? Dah semakin pelik pulak perangai dan tindak-tanduk dia.

Semakin menjadi-jadi. Atau, dia cuba untuk tunjukkan kat aku sesuatu?

•••♦◄♥►♦•••

Sepanjang di opis petang tu aku tak tenang. Asyik teringatkan hal Faiz tu je. Mujur baik hari ni tak banyak sangat kerja, so  dapat le aku berlapang sikit sesambil merencanakan apa tindakan selanjutnya nak aku buat pada Faiz nanti.

Tapi, walau apa pun, aku kena berhati-hati. Takut nanti dia akan semakin menjauhi aku pulak. Sisi sensitif Faiz dah semakin terserlah sejak kebelakangan ini. Tersilap percaturan akan merosakkan segalanya.

"Hai, anak muda hensem. Termenung jauh nampak?"

Terkejut aku dek teguran Kak Norani. Cepat-cepat aku berpaling ke arahnya.

Dia tersenyum manis.

"Eh, akak. Saya ingatkan artis mana yang tegur saya."

"Kenapa Hizuan ni? Akak tengok, sejak pagi asyik mengelamun je, macam orang dirundung malang. Cer ceritakan kat akak, mana tau, kot boleh akak cuba leraikan."

• e𝓂pati •Where stories live. Discover now