ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
• • Ini arr chapter paling pendek yang pernah aku publish sejak aku berkarya kat Wattpad ni. Pendek, padat & pantas (3P) sebab aku tak nak buat korang tertunggu-tunggu lama untuk mengetahui ape yang dimaksudkan oleh Encik Rafiq tu? Saspens, kan? Hee.. 🙃
•••♦◄♥►♦•••
Aku menelan air liur, terkedu. Cemas dan takut sesangat.
Mampus le.
"Tadi, pukul dua setengah, isteri saya call. Dia suruh saya balik segera sebab ade hal mustahak pasal si Khairul. Tergesa-gesa saya balik ke rumah. Tentu ade sesuatu yang tak kena dengan anak saya tu. Risau hati saya sepanjang memandu.
"Sampai je di rumah, isteri saya cakap, Khairul berperangai pelik. Naik terkejut saya dibuatnya. Then, saya tanya, ape yang dah terjadi? Isteri saya bagitau yang si Khairul tu ceria semacam je. Dia bersiul-siul dan menyanyi girang.
"Tak pernah-pernah dia buat macam tu sejak kami berpindah ke sini. Balik je dari sekolah tadi, dia terus bersalam, peluk dan cium isteri saya macam yang pernah dibuatnya dulu, sebelum dia memberontak.
"Isteri saya menangis terharu sebab ini le kali pertama Khairul amat mesra dengannya sejak kejadian tu. Sebenarnya, anak saya tu memang dah nampak berubah sebelum ni, tapi hari ni lebih-lebih lagi. Katanya, awak yang buat dia jadi cam tu.
"Saya dan isteri saya tergamam, terkejut dengan perubahan dia dalam masa yang singkat. Ape ilmu yang awak pakai, sampaikan anak saya yang dah dikategorikan sebagai remaja jiwa kacau tu boleh berubah seratus peratus dalam sekelip mata?
"Saya kagum betul dengan awak. Memang benar le ape yang mak awak cakap tentang awak ni, Hizuan. Sebelum ni, dah bermacam cara kami berubat untuk pulihkan Khairul seperti sedia kala, tapi tak berjaya. Tetiba, bila dia tidur je kat rumah awak semalam, terus dia berubah.
"Tak sia-sia saya perkenalkan dia kat awak. Khairul cakap, malam tadi, masa korang tidur, awak bagi lecture kat dia pasal cabaran hidup remaja ni. Terus dia berazam tak nak ade ape-ape hubungan dah dengan awek lama dia tu. Dia dah ade pengganti, orang kat sini."
Pergh.. panjang lebar Encik Rafiq menceritakan perihal anak terunanya itu. Dan aku menarik nafas lega. Degupan jantungku pun kembali normal, tak sekencang tadi.
Buat saspens je orang tua ni.
Tapi, tentang dapat pengganti orang kat sini yang buat aku cuak. Siapa? Aku ke? Atau si Hakim tu?
"Tak ade ape-ape pun yang istimewanya saya ni. Semalam tu, bila Khairul luahkan masalahnya kat saya, saya hanya bagi nasihat dan pendapat sebagai sorang yang pernah kecewa dalam bercinta.
"Anak Encik Rafiq tu memang serius nak melupakan 'awek' dia. Saya cakap, ramai lagi bebudak perempuan kat sini yang boleh jadi pengganti. Mujur dia faham dan terima segala ape yang saya nasihatkan tu."
Encik Rafiq terangguk-angguk mendengar hujah aku sambil senyum melebar.
"Saya rasa, anak saya tu dah anggap awak macam abang dia. So, saya benar-benar berharap awak bimbing le dia sampai dia kembali menjadi Khairul yang kami kenal dulu.
"Kalau boleh tu, biar le dia dapat selalu mendampingi awak. Saya tak kisah kalau hari-hari dia nak bermalam di rumah awak. Sambil dia study dan ulang kaji, dapat juga kaunseling daripada awak, abang yang dia tak pernah ade.
"Mau tak awak lakukan semua tu untuk dia? Saya anggap awak dah macam anak saya dan Khairul tu pun nampak makin mesra je dengan awak. Kalau le saya dan mak awak ade jodoh dulu, dah tentu awak ni jadi abang kandung dia, kan?"
Begitu luahan Encik Rafiq yang membuatkan aku terkesima tak mampu bersuara. Bersungguh-sungguh dia percaya kat aku. Padahal, tak ada pun istimewanya aku ni.
Dan tentang jodoh yang dia bangkitkan tu, aku lebih suka berbapakan seorang lelaki dari Amerika Selatan.. he he.
"Ops, lagi satu. Mulai hari ni, awak jangan le berencik-encik dengan saya. Just panggil saya pakcik je, okey?" pinta Encik Rafiq.
Pakcik? Alahai canggung*nya panggilan itu. Tapi aku angguk je untuk ambil hati dia.
"Nanti bila awak free, datang le ke rumah berkenalan dengan keluarga saya yang lain. Isteri saya dan adik-adik Khairul tu. Boleh le kita makan tengah hari ke atau makan dinner bersama," pelawa Encik Rafiq.
"Okey arr, Encik Rafiq. Eh, pakcik. Saya janji, saya akan tunaikan permintaan pakcik tu tapi bukan dalam masa terdekat ni. Mungkin di minggu-minggu depan kot?"
Dia tersenyum.
"Kalau macam tu, bagus le. Okey Hizuan, saya mintak diri dulu. Ade banyak kerja ni, awak boleh le sambung main game tu," balasnya seraya tersengih sinis.
Cheh, bila pulak aku main game?
Mujur dapat boss yang sporting macam dia. Kalau kat tempat lain, sure dah lama aku dah kena tendang.
Hmm.. tapi harapan dia tu terlalu tinggi kat aku. Macam mana kalau aku akan semakin menjerumuskan anaknya ke dalam lembah yang lebih dalam?
Dan, kata-kata Khairul yang dia dah ade pengganti di sini, mungkin akan menimbulkan masalah lain pulak nanti. Mungkin akan menerbitkan rasa cemburu adik-adikku, Faiz dan Hakim.
Aduh, aku sebenarnya bukan menyelesaikan masalah, tapi makin mengusutkannya lagi.
Mampus..
BERSAMBUNG...
PANDUAN / GLOSARI
*canggung - rasa kekok, tak selesa, tak seperti biasa & seumpamanya
• SABtu | 12102019 | 906 words | 5 minutes •
YOU ARE READING
• e𝓂pati •
Teen FictionDari blog ke Wattpad. Kisah suka duka seorang anak muda di perantauan yang berkelana mengubat hati yang rawan. Namun apa yang ditemuinya di daerah asing itu lebih menambahkan lagi masalah & gundah-gulana. Kemunculan seorang budak lasak lagi selamba...