Chapter 8 - Faiz Bercerita, Aku Terpegun (Mini Update)

1.2K 29 11
                                    

ACHTUNG

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

"Aiman ni cam ketua kami dalam bab-bab curi dan lerai motor kat kampung ni. Umur dia enam belas. Dia paling besar antara kami semua. Kami ikut je ape yang dia suruh.

"Bab jual spare part  motor, dia yang uruskan. Lepas tu, dia bagi arr kat kami upah sikit. Masa kami nak curi motor jiran Pak Megat malam tu, hujan lebat so  kami ingat tak ade arr orang yang perasan. 

"Tapi time  kami heret je motor tu nak lerai kat port  kami, tetiba ade kereta polis yang meronda kat jalan kampung tu. Kami pun ape lagi, cabut arr. 

"Bawak diri masing-masing, terus tinggalkan motor tu. Lari punya lari, tak sedar Faiz dah sampai kat rumah abang. Faiz pun nyorok kat semak belakang tu. Lama gak, dekat sejam.

"Nak balik rumah, takut mak marah. Silap-silap hari bulan, kereta polis tu dah tunggu kat rumah Faiz. Basah kuyup, sejuk dan kecut segalanya. Lapar pun ade time  tu. Tapi terpaksa Faiz tahan.

"Takut dan seriau gak kot-kot ada ular ker ape ke kat semak tu. Maklum arr, semak samunnya amat merimbun dan subur sekali cam ade orang yang menjaga dan taruh baja je." 

Panjang lebar Faiz bercerita bak seorang penglipur lara. Terselit juga sindiran tajam. Itu le yang aku suka sesangat kat dia. Petah dan pandai bercakap. Patut join  kelab pidato ke, bahas ke budak sekor ni.

"Faiz dah tak tahan sembunyi kat situ lama-lama, so  Faiz nekad dan beranikan diri nak mintak belas simpati kat abang. Faiz skodeng kot tingkap, nampak abang tengah syok dok main kote abang dalam kain," sambung Faiz.

Cheh.. budak ni, takkan kot? Bila masa plak aku main konek sendiri? Garu-garu sikit tu ade le, sebab gatal time  tu.

Malu pulak sebab Faiz dah nampak apa yang aku buat malam tu. Tapi dah habit  aku, nak buat macam mana, kan? Itu le silap aku, selalu je tak tarik langsir tingkap, kan dah kantoi?

Mulai hari ini aku berazam akan lebih berhati-hati lagi. 

Aku diam je dengar Faiz bercerita sebab dah teruk tanggung malu. 

"Faiz ni selalu ke dok skodeng abang?" aku sesaja tanya.

"Tak ade arr, sekali tu je. Faiz mengaku yang sebelum peristiwa malam tu, ade gak Faiz nampak abang time  balik keje petang-petang. Ade gak rasa nak tegur dan nak berkenalan ngan abang sebab abang ni kan jiran Faiz?

"Tapi rasa segan lak kot abang tak nak layan Faiz, sombong ke ape ke. Ataupun abang dah tau Faiz ni budak jahat, so  tak nak le kawan ngan Faiz, kan?" dia membuka rahsia.

Hmm.. rupa-rupanya Faiz ni dah lama perhatikan aku. Macam mana aku boleh tak perasan, ye?

"Faiz dah tak tahan lagi time  tu, so  Faiz nekad ketuk pintu rumah abang. Bila abang bukak je, Faiz terus masuk dan berlakon cam baru kena kejar ngan Pak Megat and the gang. Mujur baik abang caya citer Faiz.

"So  sekarang ni Faiz nak mintak maaf sebab dah tipu dan terskodeng abang malam tu. Faiz janji tak akan buat lagi."

Sambil berkata-kata, dia mengangkat tangan kanannya seolah-olah sedang baca ikrar je lagaknya.

• e𝓂pati •Where stories live. Discover now