Chapter 19 - Sejarah Pemberontakan

967 28 16
                                    

ACHTUNG

"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"

•••♦◄♥►♦•••

• • Pergh tajuk. Dah cam subjek Sejarah SPM plak, kan? Sejarah pemberontakan siapa tu, ekk? Bintang Tiga ke? Sun Yat-Sen ke? Kalau nak tau, teruskan layan chapter  ni hingga tamat. Tak sepanjang mana pun kali ni, tapi cepat je aku publish, kan? Bace arr dengan hati yang gumbira & fikiran yang tenang.

•••♦◄♥►♦•••

"Abang. Malam nanti Kim tak boleh datang tido rumah abang sebab bapak Kim ade kat rumah. Dia cuti hari ni. Esok plak, Sabtu, so  tak payah arr Kim datang buat homework. Nanti hari Ahad malam je Kim datang, okey?" terang Hakim.

Dia sedang duduk mengikat tali kasut sekolahnya kat depan pintu.

Aku just  angguk je.

Lepas bersalam dan mencium tanganku, dia lantas mencapai basikalnya lalu pergi. 

Pergh.. terlupa pulak aku nak bagi dia duit belanja.

Pagi ini, seperti kelmarin jugak, Hakim tidur di rumah aku dan terus saja ke sekolah tak balik ke rumahnya sebab nak cepat. Pakaiannya pun ada dia tinggalkan kat dalam almari aku, siap dengan boxer  sekali.

Rumah aku ni dah macam rumah kedua bagi dia. Tapi, aku okey je. Lagi best  apa, sebab dia dah umpama teman serumah aku. Dan, emak dia pun tak kisah. Percaya sungguh Kak Saridah tu kat aku.

Hakim bagitau aku yang mak dia rasa lega kalau dia boleh selalu tinggal dengan aku. Sebabnya, yea lah kan, sebelum ini sejarah hidupnya penuh dengan kebuasan dan kenakalan.

Bila dia rapat je dengan aku, graf kebuasan dan kenakalannya tu dah menurun dengan drastiknya. Itulah yang menggembirakan emaknya, sampaikan dia menaruh sepenuh kepercayaan terhadap aku.

Aku kena kekalkan kepercayaannya itu dengan membentuk Hakim jadi anak yang baik dan maju dalam pelajaran. Aku tak harus mengkhianatinya.

Lagi pula, aku orang asing di daerah sepi ini. Segala tindak-tanduk mungkin sedang diperhatikan.

Harap-harap, aku dijauhi dari segala kemungkaran. Yea lah, kan? Selalu sangat bergandingan dengan para remaja kacak lagi tampan, mungkin satu hari nanti aku akan tersalah langkah dan terbabas ke. 

Mengingatkan itu, aku jadi takut.

Kekadang tu, aku rasa menyesal pulak dengan apa yang dah aku lakukan sejak kebelakangan ini. Aku cepat sangat terima Faiz dan Hakim dalam hidup aku. Cepat sangat mesra dengan bebudak yang baru aku kenal itu.

•••♦◄♥►♦•••

Di opis pagi ini, aku ceria je. 

Teringatkan Hakim yang dah semakin rapat dan mesra, membuatkan aku selesa sambil menyelesaikan kerja-kerja aku. Tak le banyak sangat kerjanya, biasa-biasa je.

Dek terlalu asyik, tak sedar yang jam dah menunjukkan ke pukul sepuluh dua belas pagi. Lapar  pulak perut aku ni.

Aku cadang nak turun minum kat kantin bawah je sebab malas nak drive  ke food court  kat pekan sana. Rasa-rasanya, dah seminggu lebih aku tak lepak kat kantin. Rindu pulak kat masakan Makcik FM tu.

• e𝓂pati •Where stories live. Discover now