ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
PENGUMUMAN : Teaser pertama 'Bebudak Bukit' (BbB) aku dah publish pun. Cer korang pegi jenguk & layan dengan hati yang teruja!
•••♦◄♥►♦•••
"Atau, mungkin Faiz ke? Dia datang skodeng sebab nampak basikal Kim kat luar tu. Lagipun, lepas training tadi Kim tergesa-gesa ke sini. Tentu dia perasan dan ikut Kim. Dia tu kuat jealous dan kaki merajuk," Hakim menelah.
"Hmm, mungkin betul ape yang Kim cakapkan. Abang harap, kalau betul arr Faiz yang skodeng kita, dia tak anggap yang bukan-bukan plak bila tengok abang urut ais kat telur Kim tadi," balasku, pasrah.
"Pergh.. dah tentu dia ingat kita nak beromen sebab Kim londeh depan abang. Bukan Faiz je, kalau orang lain yang nampak pun akan anggap cam tu gak. Habis, cam mana ni, bang? Kim takut arr."
Kerisauan Hakim memang berasas. Aku pun takut jugak. Tapi aku kena tunjuk contoh teladan yang jitu agar budak ragbi ni tak terus dalam kerisauan.
"Ah, kita lupakan je pasal hal skodeng ni. Mungkin dia tak nampak ape-ape kot? Langsir abang tu bukannya terbuka luas sangat pun. Dan kedudukan kita kat sofa tu mungkin terlindung. Don't worry, baby."
Aku tepuk-tepuk belakang Hakim demi untuk menenteramkannya.
"Eh, Kim. Esok kan ade satu perkara gembira yang kita nak buat? Kim dah lupa ke?"
Aku cuba mengubah topik untuk ceriakan dia.
Hakim memandangku, tertanya-tanya.
"Ni tentu Kim dah lupa, kan?" ingatku lagi.
"Ape benda tu, bang?"
Aku buat gaya seperti orang tunggang basikal.
Mata Hakim bercahaya. Raut wajahnya menggambarkan keceriaan.
"Fixie? " dia bersorak riang.
"Hmm, kan esok tauke tu suruh kita pegi ambik kat kedai basikal cawangannya di pekan?"
"Pergh.. ini arr berita best yang boleh buat hati Kim ceria dan seronok. Thanks, bang."
Terus dia kucup pipi aku kerana terlampau seronok dan teruja.
"Jangan seronok sangat. Ape pun, Kim balik dulu, ekk? Hari dah nak gelap ni. Nanti terserempak plak ngan hantu kopek kat tengah jalan tu.. he he," aku berseloroh.
"Kalau jumpak hantu kopek, Kim nak suruh dia layan dan hisap batang keras Kim," balas Hakim.
"Amboi, beraninya. Hantu kopek ni tak main arr hisap-hisap, dia akan gigit dan kunyah terus," usikku.
Wajah Hakim cuak.
Cepat-cepat dia mencapai basikalnya lalu mengayuh pulang sementara hari masih belum gelap sepenuhnya.
Aku tersengih dek gelagat adik sulungku itu. Nampak je berani, tapi penakut macam Faiz jugak.. hee.
•••♦◄♥►♦•••
YOU ARE READING
• e𝓂pati •
Ficção AdolescenteDari blog ke Wattpad. Kisah suka duka seorang anak muda di perantauan yang berkelana mengubat hati yang rawan. Namun apa yang ditemuinya di daerah asing itu lebih menambahkan lagi masalah & gundah-gulana. Kemunculan seorang budak lasak lagi selamba...