ACHTUNG
"Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya"
•••♦◄♥►♦•••
Malam minggu macam ni Hakim tak datang study kat rumah aku. Dapat le aku berehat dari memantau dia ulang kaji dan buat homework dia tu. Selalu sangat dok tolong dia menelaah pelajarannya, buat aku rasa bosan jugak.
Sesekali dapat relaks malam-malam macam ni memang best. Tadi Hakim baru je call aku dan mengingatkan tentang program kami esoknya.
Hmm, dia tu kalau pasal berjanji, memang ingat sesangat. Dia takut aku lupa le tu. Memang pun dia patut selalu mengingatkan aku sebab dah banyak kali jugak aku terlupa pada janji-janjiku, kesian Hakim.
Tapi aku tau, dia takkan merajuk walau aku sering terlupa bila berjanji. Hakim budak yang matang dan bersopan. Aku kagum akan kelebihan yang ada padanya tu.
Baru je aku nak menikmati mi segera yang sedang berasap di dapur, tetiba ada bunyi ketukan kat pintu belakang rumahku.
Hai, tak pernah pulak ada orang yang mengetuk pintu dapur ni. Siapa gerangan yang berani melakukannya walau belakang rumah sewaku ini agak semak dan gelap gelita?
Aku hanya pasang lampu kat pintu depan je, so kalau ada sesiapa yang nak bertandang, dia orang selalu guna pintu depan tu.
Mungkinkah Aiman yang bawak geng nak belasah aku? Atau Faiz yang segan nak masuk ikut pintu depan untuk melutut minta maaf kat aku?
Mungkin si Arash yang datang mencari aku untuk laporkan pasal Faiz? Atau Hakim yang nak surprise kan aku? Mungkin jugak Khairul sebab hari ni kami belum berhubungan lagi?
Boleh jadi Damien yang ingin bermalam di rumahku? Atau Anip yang datang nak minta maaf sebab berkasar denganku siang tadi? Tapi kalau Damien tak mungkin sebab dia tak tau pun rumah aku ni.
Apa le yang aku dok merepek dan susah-susah berfikir? Bukak je pintu tu dan akan terjawab le segala persoalan. Wasting time only.. he he.
"Hai, bang."
Satu suara yang amat familiar menyapa aku bila saja pintu dibuka.
"La, Arash rupanya. Nape ketuk pintu belakang ni? Abang punya le saspens. Ingatkan penyamun nak menyamun ke?" aku bersuara tatkala melihat budak polos itu tersengih memandangku.
"Kalau penyamun dia orang tak main ketuk-ketuk pintu ni, tapi dia orang pecahkan terus pintu rumah abang," guraunya.
Aku pelawa dia masuk dan terpaksa le buat lagi mi segera campur telur dan udang untuk si Arash ni sebab dia cakap dia pun tak makan lagi, lapar.
Masuk saja ke dalam, dia terus terpandang dan terpesona pada fixie putih yang aku letakkan di sudut dapur tu.
"Cantiknya. Rugi je dibiarkan berlapuk kat sini. Memang bodoh betul Faiz tu, kan bang?"
"Hmm, biar arr berlapuk kat situ. Tentu satu hari dia akan datang ambik gak. Abang gerenti, bila dia dah tak merajuk nanti."
Jawapan aku membuatkan Arash nampak kecewa. Aku tau, dia berkenan sangat kat fixie tu. Mungkin dia tertunggu-tunggu offer dari aku je.
YOU ARE READING
• e𝓂pati •
Teen FictionDari blog ke Wattpad. Kisah suka duka seorang anak muda di perantauan yang berkelana mengubat hati yang rawan. Namun apa yang ditemuinya di daerah asing itu lebih menambahkan lagi masalah & gundah-gulana. Kemunculan seorang budak lasak lagi selamba...