Bab 19

3K 149 1
                                    

     "APA kena dengan kau ni hah?!" Ayshah menengking Shasha apabila tindakan melulu Shasha melebihi batas. Ditepis kasar tangan Shasha. Tajam pandangan Shasha ke arah wajah putih Ayshah.

     "Kau ni memang dah melampau kan?! Berapa kali aku nak pesan, jangan dekat dengan Aydeen! Disebabkan kau aku kena marah dengan laki tu! Dasar perempuan busuk hati!" bertubi-tubi Shasha memarahi Ayshah. Timbul segala urat di leher gadis itu. Ayshah ketap gigi.

     "Jangan buat malu lah Shasha. Nanti orang lain dengar lah! Be matured lah sikit. Ni bukan Ofis bapak kita, ni Ofis orang! Jangan bengap sangat boleh tak?" bidas Ayshah geram. Bodoh tak bodoh, datang sini semata-mata nak serang aku? Nanti staff Aydeen nampak, tak ke susah namanya tu?

Shasha ketawa sinis.

     "Tahu pulak malu? Kau keluar dengan Aydeen malam semalam kau tak malu pulak? Kau sedar tak yang kau ni tamak? Kau tahu aku suka Aydeen, tapi nak jugak kau dekat dengan dia. Perempuan jenis apa kau ni hah?!" terkumat-kamit bibir Shasha memarahi Ayshah. Ikutkan hati nak je dia cekik-cekik si Ayshah ni! Memang jenis tak faham bahasa betul!

Ayshah garu hidung apabila rasa gelisah semakin membuak-buak. Risau jikalau Aydeen datang ke pantry. Mati lah aku kalau si Shasha ni bagitahu hal sebenar pasal aku dengan Zahir.

     "Aku dengan dia tak ada apa-apa lah. Tolong lah blah Shasha! Nanti staff Aydeen nampak lah! Tak malu ke datang buat kecoh dekat Ofis orang?" ujar Ayshah, sedaya-upaya cuba menghalau Shasha dari Ofis Aydeen. Papa ni tak marah ke Shasha datang Ofis Aydeen? Oh aku lupa, Shasha ni kan macam anak dia jugak walhal cuma anak tiri je!

     "Kalau kau tak ada apa-apa dengan dia, kenapa semalam aku nampak kau keluar dengan dia? Siap bermesra bagai. Tu yang kau kata tak ada apa-apa?" terjegil biji mata Shasha memandang Ayshah. Ayshah berdecit perlahan. Ni kalau dekat rumah memang dah lama aku pijak-pijak Shasha.

     "Tu dia yang ajak aku, bukan aku yang nak! Kalau kau rasa Aydeen milik kau, asal kau tak ajak je dia kahwin?" sinis Ayshah menyoal. Shasha berjeda seketika.

     "Asal diam? Oh, sebab kau rasa kau tu syok sendiri kan? Kalau Aydeen tu milik kau, dia takkan terhegeh-hegeh nak ajak aku keluar semalam. Jadi jangan perasan yang Aydeen tu milik kau." bicara Ayshah dalam berbaur sarkastik. Satu senyuman sinis hinggap di bibir Ayshah. Bodoh, tak sedar diri punya perempuan! Dah lah menumpang rumah papa, lepas tu syok sendiri pulak tu! Ada hati nak kahwin dengan Tuan Aydeen. Eh belum tentu lah Singa tua tu nak kahwin dengan kau!

Nafas Shasha kedengaran tak tentu arah. Merah pendam wajah Shasha merenung raut wajah Ayshah. Sakit hati jugak lah dia dengar jawapan dari Ayshah. Ingat dapat lah dia sakitkan hati Ayshah, last-last dia pulak yang kena!

     "Aku belum puas hati dengan kau lagi." lantas itu, secawan air masak yang elok terhidang di atas meja kabinet di capai Shasha, sebelum air masak itu selamat melekat di wajah Ayshah. Terkesima Ayshah apabila Shasha bertindak seperti itu.

Habis air Mak Wan oi!

     "Itu balasan kau." kemudian Shasha membawa langkah dengan hati yang penuh puas. Satu senyuman sinis terlayar di bibirnya. Ayshah pandang susuk tubuh belakang Shasha yang dah menjauh. Kurang ajar punya perempuan!

     "Tak guna! Air Mak Wan jugak jadi mangsa. Dia ingat aku hadap sangat ke dengan Tuan Aydeen tu?" terkumat-kamit bibir Ayshah mengomel. Geram di hati masih membuak-buak. Tunggu lah kau!

AYSHAH pandang tubuhnya yang sudah lengkap berpakaian kerja yang diberi oleh Zana. Disebabkan baju kerjanya sudah basah dek penangan dari Shasha, terpaksalah dia tukar baju. Ini pun nasib baik Zana baik hati pinjamkan bajunya untuk dia. Kalau tak, buat kerja dengan baju basah lah gamaknya.

Syurga Buat Ayshah Where stories live. Discover now