"ABANG ni dah kenapa?! Gila ke nak suruh Zahir ceraikan Ayshah? Diorang baru kahwin, nak suruh cerai apanya?!" Datin Melinda naik angin. Bukannya dia tak tahu niat buruk Datuk Tarmizi yang ingin kahwinkan Ayshah bersama Aydeen. Tak boleh! Perkara itu tak boleh terjadi!
Datuk Tarmizi hanya menghala memandang ke hadapan sambil berdiri di depan kolam renang. Wajah isterinya itu tidak dipandang langsung.
"Abang punya keputusan, suka hati abang lah. Yang awak sibuk-sibuk dalam urusan abang ni kenapa?" dingin Datuk Tarmizi membalas. Wajahnya usah dikata, tegang aje.
Datin Melinda ketawa sinis, lalu dia menghampiri suaminya dan berdiri disebelah Datuk Tarmizi. Merah wajah Datin Melinda ketika ini.
"Apa guna abang kahwinkan diorang tapi akhirnya abang tetap nak suruh Zahir ceraikan Ayshah. Diorang kahwin pun tak sampai setahun, suka-suka abang je nak diorang berpisah! Abang dah gila eh?" Datin Melinda menyinga. Sungguh dia tak faham dengan ketamakan Datuk Tarmizi.
"Ayshah nak kahwin dengan lelaki tu, abang izinkan lah. Tapi perkahwinan tu hanya sementara. Abang tetap nak diorang berpisah. Macam mana dengan Aydeen nanti, budak tu dah taruh hati dekat anak abang. Takkan abang nak lepaskan peluang tu?" balas Datuk Tarmizi, sekilas wajah Datin Melinda dipandang. Walaubagaimanapun, Aydeen tetap akan berkahwin dengan Ayshah meskipun dia terpaksa merahsiakan status sebenar Ayshah.
Datin Melinda cekak pinggang. Sesungguhnya dia merasa geram dengan tindakan bodoh Datuk Tarmizi. Masih tak nampak lagi ke yang Shasha jugak ada hati pada Aydeen? Kenapa masih pilih Ayshah untuk Aydeen? Bodoh!
"Abang kahwinkan jelah Aydeen dengan Shasha. Abang kan nak berbesan dengan keluarga Tan Sri Mustaqim? Bukan itu ke yang abang nak selama ni?" Datin Melinda mencuba nasib. Mana tahu kalau hati kecil Datuk Tarmizi berubah untuk kahwinkan Shasha dengan Aydeen demi untuk berbesan dengan keluarga Tan Sri Mustaqim.
"Memang abang nak berbesan dengan keluarga diorang, tapi abang nak kahwinkan Aydeen dengan Ayshah, bukan dengan Shasha! Lagipun si Aydeen tu ada hati dengan Ayshah, bukannya dengan Shasha." ujar Datuk Tarmizi, tidak bersetuju dengan cadangan isterinya. Datin Melinda mengetap bibir.
"Masalahnya Ayshah dah kahwin! Abang merepek apa sampai nak Ayshah cerai dengan Zahir? Eh abang, abang ni memang teruk kan? Shasha dah lama simpan perasaan dekat Aydeen, abang senang-senang je nak musnahkan harapan dia untuk kahwinkan Ayshah dengan Aydeen!" terkumat-kamit bibir Datin Melinda mengamuk di sebelah Datuk Tarmizi.
Datuk Tarmizi pusing ke tepi menghadap wajah isterinya ketika ini. Tegang wajahnya meneliti wajah isterinya.
"Apa awak cakap ni?" Datuk Tarmizi menyoal.
"Abang memang pilih kasih! Semua apa yang Ayshah nak abang bagi, tapi kalau anak saya abang abaikan! Saya tahu Shasha bukan dari benih abang, tapi dia ada hati dan perasaan jugak! Abang jangan nak lebihkan Ayshah je!" Datin Melinda menyinga. Api kemarahannya sekarang semakin meningkat. Tajam anak matanya memandang Datuk Tarmizi.
Datuk Tarmizi kancing gigi.
"Abang abaikan? Eh tak cukup ke apa yang selama ni abang bagi dekat dia? Kerja, harta, kemewahan dan tempat tinggal. Tak cukup lagi?" sinis Datuk Tarmizi membalas. Datin Melinda ketawa sinis sambil berjalan ulang alik di depan Datuk Tarmizi.
"Oh abang mengungkit lah ni? Eh Tarmizi! Saya tahu saya ni menumpang je dalam rumah awak! Tak payah lah sampai abang nak mengungkit macam tu sekali." angin Datin Melinda sudah jelas kelihatan. Gigi nya di kacip.
"Awak ni kenapa Mel? Angin tak tentu pasal. Abang punya suka lah nak jodohkan Ayshah dengan Aydeen, yang awak sibuk-sibuk nak masuk campur dalam hal abang ni kenapa? Shasha tu, banyak lagi pilihan yang sesuai untuk dia. And for your information, abang tak pernah mengungkit!" Datuk Tarmizi pantas membawa langkah setapak sebelum namanya dipanggil oleh Datin Melinda dari arah belakang.
YOU ARE READING
Syurga Buat Ayshah
RomanceKarya keempat in romance by hernazulaikaa 📖 TAMAT Nur Ayshah, gadis sekuat batu. Hidupnya tidaklah seindah yang disangka, walaupun datang dari keluarga yang senang, dia tetap berdiri teguh seperti orang biasa. Dari dulu hingga sekarang, dia masih...