Bab 6

4.6K 202 1
                                    

LANGKAH Ayshah dan Diyana mati di situ tatkala Datuk Tarmizi menegur dua orang anaknya. Wajah malas Ayshah dan Diyana mula terpamer di raut wajah mereka.

     "Dah nak balik ke?" soal Datuk Tarmizi di ruang tamu. Kelihatan Datin Melinda jugak ada di situ. Manakala Shasha dan Zalikha berada di antara Datin Melinda.

     "Dah lewat malam, buat apa lama-lama kat sini." balas Ayshah nak tak nak. Kedengaran Datuk Tarmizi mengeluh perlahan.

     "Kenapa nak balik? Alang-alang tu tidur lah kat sini. Dah lama kan kamu berdua tak bermalam kat sini. Lagipun kesian Zalikha tak ada peneman." jawab Datuk Tarmizi lemah-lembut.

Ayshah dan Diyana tayang wajah ketat. Tak habis-habis nak kesiankan anak dia, aku dengan Diyana tak pernah nak kesian! Macam aku dengan Diyana ni anak pungut pulak ye?

     "Kami tak nak tinggal mama sorang-sorang. Bahaya!" ujar Ayshah yang masih berkeras dengan pendiriannya.

     "Ayshah, Yana. Mari sini, kita bincang sekejap." Datuk Tarmizi memanggil. Ayshah dah penat.

     "Bincang apanya pa? Dah malam kan?"

     "Dah papa cakap tu datang jelah, banyak songeh pulak!" Shasha menyampuk sambil menjeling. Diyana ketap bibir, manakala Ayshah tenung Shasha dengan tajam.

Eh, semaknya perempuan ni!

Nak tak nak Ayshah dan Diyana terpaksa akur. Mereka berdua labuhkan punggung di kerusi panjang. Wajah papanya ditatap malas.

     "Apa?" tanya Ayshah dengan kasar.

     "Papa dah berbincang dengan mama kamu. Mulai esok, kamu berdua akan duduk di rumah papa dengan mama secara bergilir-gilir. Dalam setiap seminggu kamu berdua akan bergilir-gilir duduk di rumah kami." ujar Datuk Tarmizi menjelaskan perkara tersebut kepada dua orang anak perempuannya.

Ayshah dan Diyana berpandangan sesama sebelum mereka berdua ketawa sinis.

     "Papa ni memang tak faham bahasa eh? Berapa kali Ayshah dah cakap, tak payah nak bagi masa untuk kami tinggal kat rumah papa. Suka hati kami lah nak duduk kat rumah mama berapa hari. Lagipun duduk sini pun bukan ada function pun." jawab Ayshah sarkastik. Hidungnya sudah kembang kempis menahan amarah.

     "Itu hak papa sebagai bapa kamu berdua. Salah ke papa nak tentukan hidup kamu berdua?"

     "Ofcos salah!" Ayshah bengang.

     "Okay, suka hati kamu lah nak maki hamun ke nak mengamuk ke apa ke. Janji mama kamu dah setuju. So no bantah-bantah." selamba Datuk Tarmizi berbicara. Lagipun dia ada hak untuk tentukan masa anaknya.

Diyana gelak palsu.

     "Papa boleh nak tentukan hidup Kak Ayshah, tapi bukan Yana. Ingat, waktu Yana kecil siapa jaga? Mama kan ? So papa jangan nak tunjuk care pasal Yana. Yana tak nak semua tu!" Diyana menyampuk. Angin monsun dia sudah keluar ketika ini.

Ayshah mengeluh perlahan. Dah risau dengan puncak kemarahan adiknya yang kejap lagi akan keluar bergema di rumah Datuk Tarmizi.

     "Ala kau ni Yana, macam ahli syurga kau nak cakap macam tu depan papa kan?" Shasha menjeling sekilas wajah adik tirinya.

     "Kau boleh diam tak? Ni bukan urusan kau. Kau tak ada kena-mengena pun!" Diyana membalas kata-kata kakak tirinya. Ayshah pegang tangan Diyana seolah-olah ingin menenangkan hati adiknya.

     "Dah! Tak payah nak bergaduh. Yana." wajah anak perempuannya dipandang. Yana merengus, nak tak nak dia pandang wajah Datuk Tarmizi.

     "Jangan nak keras kepala. Dengar je cakap papa. Tak perlu pun kamu nak ungkit kisah dulu!" ujar Datuk Tarmizi yang ada bau-bau kemarahan. Diyana ketap bibir, betul-betul pekat kemarahan dia sekarang ni.

Syurga Buat Ayshah Where stories live. Discover now