CHP 34

3.2K 104 0
                                    

CLEO

Telefon aku letakkan ke sisi setelah merasa bosan asyik melayari internet. Nova yang berada di sisiku itu nyenyak diulit mimpi. Skrin telefon aku memaparkan jam sudah masuk pukul 5:30 petang. Rasa janggal jugalah sebenarnya duduk serumah dengan adik-beradik Luke. Walaupun,  sebelum ini pernah. Aku tetap rasa janggal macam baru jumpa.

Dalam masa yang sama,  aku berasa hampa sebab Luke tiada di sini. Aku ingatkan dia ada di sini. Namun,  sangkaan aku meleset. Betapa sedihnya aku mengenangkan benda tu. Aku takut kalau aku ke sini,  ianya langsung tiada membuahkan hasil untuk aku berjumpa dengan Luke. 

Tiba-tiba, telefon aku berdering menandakan ada orang yang membuat panggilan. Aku terus angkat panggilan daripada Steve itu.

"Hmm,  apa?" Soalku padanya.

Dia ni duduk satu rumah pun sibuk nak call bagai.  Ketuk je pintu bilik sana tu.

"Kau buat apa? Baru bangun tidur kah?"

"Tak lah. Aku tengah bosan ni. Kenapa?"

"Ohhh,  tengah bosan. Jom, ikut kitorang beli makanan. Memandangkan tak ada tukang masak dalam rumah ni kan.  Jadi,  jom... Jalan.."

Aku pandang Nova yang nyenyak tidur di sebelah aku itu. Dia ni kalau tak ada kerja. Memang, tidurlah kerjanya waktu petang.  Takkan aku nak tinggalkan dia seorang diri dekat sini. Tapi, nanti aku pula yang bosan. Aku tak boleh tidur petang macam minah ni.

Hmmm...

"Okay,  aku ikut."

"Good,  good. Jom."

Panggilan diputuskan. Aku turun daripada katil dan menuju ke hadapan cermin memeriksa diriku supaya kelihatan kemas. Aku ambil botol minyak wangi lalu disemburkan pada seluruh badan aku.  Kita keluar mestilah berbau harum dan kemas supaya tak ada lah nampak macam pengotor.

Selesai memastikan diriku bersih dan kemas,  aku melangkah keluar daripada bilik membiarkan Nova nyenyak tidur. Aku lihat Steve melambai dari jauh. Aku melangkah mengikuti Steve keluar daripada rumah dan masuk ke dalam kereta. Aku lihat ada dua orang manusia lagi yang ikut sekali selain daripada aku dan Steve.

"Mana Nova?" Tanya Flynn padaku.

"Dia tengah tidur. Takkan aku nak ajak dia sekali. Tak sampai hati lah aku nak gerak dia tidur. Muka dia nampak penat sangat."

"Ohhhh..." Flynn kembali bersandar pada kepala kerusi.

Steve memandu keluar daripada perkarangan rumah dan terus dipandu memasuki kawasan bandar. Aku lihat Flynn dan Shawn yang senyap duduk di tempat duduk belakang. 

"Weii, aku nak tanya soalan ni." Aku bersuara memecahkan kesunyian di dalam kereta memandangkan mereka bertiga semuanya senyap.

"Soalan apa?" Tanya Steve padaku.

"Quiz eh..." Sampuk Flynn dari belakang.

Dia ni ada je nak menyampuk cakap orang-orang tua. Memang minta kena hempuk pakai lesung batu.

"Bukan Quiz, bongok! Kau ni..." Marah aku pada Flynn.

"Alah gurau je. Dah tak ada Nova yang nak diusik. Jadi,  aku usik kau lah." Kata Flynn padaku sambil berpeluk tubuh.

"Sibuk je.." Sampuk Shawn yang sejak tadi senyap.

Keluhan aku lepaskan dan kembali memandang wajah Steve.  Mereka berdua ni kalau dilayan memang sampai ke esok pagi lah tak habis melayan perangai mereka tu.

"Kenapa Luke tak tinggal dengan korang dekat sini?"

Steve pandang muka aku menggunakan ekor matanya dan dia kembali fokus pada pemanduannya.

I SEE YOU, I HEAR YOU..Where stories live. Discover now