Part 2: Bertaut

1.1K 27 0
                                    

Musim kemarau belum tiba. Air sungai masih setengah tebing. Pagi-pagi lagi aku sudah menyediakan tali tautku. Umpan perut ayam pun sudahku sediakan. Bersiap pergi ke sungai lagi. Semangatku sentiasa berkobar-kobar. Terbayang ikan haruan, ikan baung dan ikan keli yang bakal mengena.

Henjutan joran mengena di tepi sungai memang suatu yang sangat menyeronokan. Tambah lagi jika hasilnya adalah besar. Ikan-ikan itu juga yang akan kujual pada orang kampung. Hasil jualan aku akan buat beli kelengkapan pergi ke sungai dan selebihnya ku buat belanja.

Sasaranku adalah lubuk-lubuk sekitar hilir sungai hari ini. Aku hanya berbekalkan nasi putih, cili padi dan garam. Kaki mencari ikan memang tahu itu adalah resepi terbaik dibawa ke sungai. Macam biasalah aku pergi secara 'Lone Ranger". Bukan tak mau ajak sapa-sapa, aku memang sudah biasa pergi secara berseorangan.

Langkah kakiku laju meniti jalan denai dari belakang rumah menuju ke sungai. Aku memang sentiasa bermotivasi mengerjakan aktiviti ini. Penat atau lelah memang tidak pernah terasa, kalau terasa pun setelah balik rumah nanti. Keseronokannya hanya golongan sepertiku yang tahu.

Setelah berjalan kaki hampir setengah jam. Aku pun sampai di tepian di mana aku meletakan sampanku. Aku meletakkan segala peralatanku di dalam sampan. Kakiku melangkah ke dalam sampan dan tali pengikat sampan ku buka. Ku gapai pengayuh dan mengatur tempat dudukku sebaiknya, maka bermulalah pengembaraanku di sungai pada hari ini.

Salah satu kenikmatan di sungai adalah menikmati keindahan semula jadi. Kiri kanan adalah tebing yang dipenuhi segala tumbuhan. Ada juga kayu tumbang melintang sana sini menambah seri sungai. Dengan bunyi unggas dan segala yang ada di hutan sepanjang sungai suasana menjadi lebih indah.

Baru aku ingin mula menahan tautku, aku terdengar ada bunyi kocakan air dihilir sungai. Pelahan pengayuh kugerakan. Aku ingin tahu apa yang mengocak air tersebut. Aku memberhentikan sampanku. Tanganku berpaut pada dahan pokok yang terjuntai ke sungai. Alamak, orang tengah mandi la. Kacau air betul bisik hatiku.

Aku perhatikan gelagat orang yang mandi tadi itu. Ternyata seorang gadis. Dari mana datangnya dia ni? Setahu aku kawasan sungai kat sini mana ada kampung orang. Aku mendekatinya dengan perlahan. Dia memandangku, dengan senyuman. Wah cantiknya gadis ini yang hanya berkemban. Aku menjaga tutur kataku. Aku ingin menyapanya.

bersambung...

Isteriku Siluman UlarWhere stories live. Discover now