Part 28: Marah

480 16 1
                                    

Aku kenal juga dengan ibuku. Keras kepalanya lagi kuat dari ayahku. Aku teringat kata-kata ayah mertuaku, jangan rahsiakan dari ibu dan ayahku. Mungkin mereka dapat menerima kehadiran ibu dan ayahku kot. Kalau tidak macamana? Risau ibu dan ayahku hanya nampak mereka jelmaan ular saja nanti. Harap apa yang mereka lihat adalah sepertiku.

"Ibu nak jumpa sendiri gadis bunian tu, ibu nak lihat dengan kepala dan mata ibu sendiri" ujar ibuku yang jelas geram dan tidak berkompromi. "Kau ni kan, degil sangat, kan mereka tu sudah menikah" jelas ayahku. "Kalau dengan manusia biasa, aku tak kesah bang, tapi dengan bunian, kita tidak tahu dan kenal sapa mereka?" tambah ibu lagi.

"Kalau anak kau nak kahwin dengan sepuluh manusia sekaligus pun aku tak kesah" ujar ibu ku jelas dia tengah mengamuk. Berat kes ni. Aku diam tidak berani nak buat apa-apa? Nak tanya isteriku boleh ke tidak orang tua ku ke sana, pun aku tiada idea, bukan ada alat tekomunikasi boleh hubungi dengan telefon. Parah ni. Ayahku pula diam dah, aku tahu dia malas nak layan bila dia tahu ibuku sedang mengamuk.

"Nah, kau cuba makan buah ni dulu, kot-kot hati awak tu sejuk" ujar ayahku menyakat ibuku. Ibu mengambil buah itu dicampaknya ke lantai. Marah benar ibu kali ini. Ayahku mengenyitkan mata padaku dan memberi isyarat supaya diam. Aku diam.

"Bang, aku nak kemas pakaian" ujar ibuku tiba-tiba. "Kau nak ke mana, nak lari ke?" ayah menyakat menyakat ibu. "Aku tengah serius bebenar ni bang, jangan main-main!" tegas ibu. "Dah nak kemas pakaian tu nak pergi mana?" tanya ayah. "Kita pergi ke alam mereka, aku nak jumpa mereka sendiri, nak tengok sendiri gadis tu dan orang tuanya sekali" ujar ibuku. "Kau tahu ke macam mana nak ke sana?" tanya ayah lagi seperti memerli ibuku. Aku hanya tergelak kecil ku sembunyikan dari ibu.

"Anak kita la bang, dia pasti tahu" ujar ibu. "Baiklah mak, kita akan ke sana esok" balasku patuh pada ibu. "Bukan esok, hari ini juga" tegas ibu. "Kalau ya pun bawa la bertenang dulu" ujar ayah. "Hati mak masih tak tenang, tak gembira, mak perlu jumpa mereka sendiri, kalau betul mereka baik, kenapa mereka tak datang jumpa kita sendiri" ucap ibuku masih sangsi.

Ibuku segera mengemas pakaian untuk kami bertiga ke sana. Aku malas nak layan karenah ibu. Aku pergi mandi dan pergi berehat. Ayahku menyambung semula membaiki jalanya.

bersambung...


Isteriku Siluman UlarWhere stories live. Discover now