"ISH, budak-budak zaman sekarang ni. Tak ada kesedaran sivik langsung," komen Aisha geram.
Kepalanya digeleng perlahan. Restoren yang dilaluinya sebentar tadi sungguh riuh rendah dengan sekumpulan remaja-remaja sekolah menengah yang melepak. Pelanggan lain di restoren tepi jalan itu juga kelihatan tidak selesa dan terganggu. Situasi ini sungguh merosakkan imej kaum Melayu. Apatah lagi umat Islam. Pergaulan bebas antara lelaki perempuan juga berlaku.
Aisha hanya mampu mengeleng kesal. Ibu bapa perlu lebih memantau kegiatan anak-anak untuk elakkan perkara seperti ini terjadi. Aisha bersyukur sebab ibu bapa nya sangat tegas dalam mendidik.
Di restoren tadi...
"Aireen, kau nak balik dah ke?,'' tanya salah seorang kawan perempuannya.
Gadis yang bernama Aireen itu mengangguk.
"Lah. Rilex lah," pujuk kawannya yang lain.
Aireen hanya tayang wajah kosong.
"Kau nak aku mampus ke kalau kantoi dengan mak ayah aku?,'' tanya Aireen.
Kawan-kawannya di situ mengeluh. Selalu sangat mereka dengar ayat yang sama keluar daripada mulut Aireen.
"Kau takut sangat dengan mak ayah kau tu. Macamlah dia orang nak bunuh kau kalau tahu kau ponteng kelas malam sebab nak melepak dengan kawan,"
"Kau tahu apa," balas Aireen ringkas.
"Okay. Okay... Kita orang faham,'' akur mereka mengalah.
Aireen galas beg sekolahnya dan menuju ke kaunter untuk bayar bil. Memang dia yabg selalu belanja kalau keluar ramai-ramai. Sebelum Aireen beredar, kawannya menyoal.
"Boyfriend kau apa cerita?,"
Aireen tersenyum lembut. "Cerita apa?," balas Aireen ringkas.
Malas nak tayang sangat muka bahagia dia tu.
Di rumah keluarga Aireen...
Aireen menanggalkan kasutnya dan melangkah masuk. Ruang tamu rumah dua tingkat itu bergema dengan salamnya.
"Assalamualaikum,"
"Waalaikumussalam," satu suara lembut membalas salamnya.
Wajah ibu Aireen yang sedang menonton rancangan di televisyen menyapa mata Aireen.
Aireen menghampiri Puan Suhaila itu. Tangan dihulur untuk bersalam. Puan Suhaila tersenyum lembut.
"Macam mana kelas? Okay? Faham tak apa yang cikgu ajar?," tanya Puan Suhaila dengan nada prihatin.
Aireen mengangguk. Puan Suhaila hanya tersenyum senang.
"Bagus. Ayah kamu nak kamu dapat straight A SPM tahun ni," pesan Puan Suhaila dengan nada lembut namun Aireen tahu itu arahan tegas.
Aireen hanya mengangguk akur. Tiada bantahan bagaikan apa yang ibu ayahnya inginkan itu semudah ABC.
"Macam nilah anak kesayangan ayah ibu," sampuk satu suara.
Encik Firdaus melintasi ruang tamu itu.
Aireen hanya tersenyum kecil.
"Dah. Pergi masuk tidur. Esok kena bangun pagi," arah Encik Firdaus.
Aireen hanya mengangguk dan naik ke tingkat atas.
-----
Dalam bilik Aireen...
Aireen meletakkan beg sekolahnya ke atas katil dan menghempaskan badannya ke atas tilam empuk tersebut. Perlahan-lahan matanya dipejam.
"Penatlah," keluhnya perlahan.
YOU ARE READING
My Butterfly
Romance[COMPLETED] ... You are the light to my darkness. / / / / / / / / / / Kahwin paksa? Tak pelik bagi keluarga Ammara Aireen yang terlalu mengongkong. Aireen menunggu suatu hari di mana dia bebas daripada mereka. Kahw...