Suzzane menuruni tangga dengan ceria sambil menyanyikan lagu send it dengan riang.
Send it to my phone, send it to my phone
You already know I keep it on the low
Baby, you can trust me, promise I'm alone..Nyanyiannya terhenti apabila terpandang mamanya depan pintu.
"Bye mama" Suzzane mencium pipi mamanya yang tersenyum bahagia melihat anak kesayangan happy bercinta dengan Aliah.
"Baby, promise with me haa, please take care of my menantu well" kalau diizinkan, Aliah akan menjadi menantu kesayangannya kerana Aliah berjaya menjinakkan Suzzane.
"I'll ma, you don't worry. I will take care of her more than myself." Ikhlas Suzzane berjanji dari hatinya yang tulus menyayangi Aliah.
Dia bangga dapat restu dari mamanya.
"Baby you jaga diri juga" Suzzanne mengangguk sebelum keretanya merangkak keluar dari halaman rumah. Madam Helen melambai anak kesayangan di iringi dengan doa. Mendengar bunyi hon type R Suzzane lagi laju lambaian Madam Helen hingga lah Suzzane hilang dari penglihatan.
Mengembang senyuman bahagia di bibir Madam Helen melihat Suzzane yang sedang bahagia. Pernah dia minta Suzzane membawanya pergi ke rumah Aliah. Untuk beramah mesra dengan family Aliah. Tapi dibantah mentah-mentah oleh Suzzane. Suzzane tidak mahu kebahagiaannya bersama Aliah tersekat oleh tindakan mamanya.
Di rumah Aliah, Suzzane bergegas keluar dari kereta. Dia tidak sabar hendak menjemput Aliah untuk dapat berduaan lagi.
"Morning sayang" Suzzane tersenyum lebar menyapa Aliah di depan pintu. Tiada senyuman di wajah kesayangannya.
"Hehe I tau, I lewat beberapa minit.." Suzzane meneliti jam di tangan kirinya. Sudah pukol sebelas pagi.
"Awak lewat dua jam"
"Come on sayang you tahu kan. I kalau bangun pagi memang ada susah sikit" Suzzane menghampiri Aliah. Tangan Aliah dia pegang dan genggam erat. Dia rindu sebenarnya.
"Ni I cepat bangun tau sebab you takda I nak pelu.. auchh!!" Kaki Suzzane Aliah pijak.
"Sakit sayan.. umph" mulut Suzzane Aliah tekap dengan tangannya sekejap. Dia mengelengkan kepalanya.
"Hai zen, lambat betul pukol lapan" Puan Rohani terpacul depan pintu. Tergelak melihat Suzzane yang terkejut dengan kemunculannya.
Terlepas tangan Aliah dari genggaman tangan Suzzane. Terkejut sakan.
"Makcik gurau je la cakap camtu" Puan Rohani menyambut salam Suzzane. Baik anak cina ni. Tiap kali salam mesti cium tangan.
"Takpa makcik, memang I lambat sangat. Mesti anak makcik sudah marah." Suzzane memandang Aliah yang sudah pun memasukkan beg pakaiannya dalam bonet kereta Suzzane.
"Jaga Aliah elok-elok tau Zen. Berapa lama korang kat Ipoh nanti"
"Dua, eh tiga hari makcik. Makcik jangan bimbang I jaga budak kecil ini seperti I jaga diri sendiri" Suzzane tergelak sedikit bila menyebut budak kecil.
Mata Aliah dah semakin sepet menjeling arahnya. Sebenarnya Suzzane cover terperanjat, bimbang perbualannya dengan Aliah tadi didengari Puan Rohani.
Taakut!
Lagi dia bimbang akan kehilangan Aliah. Gemuruh darahnya tadi naik melepasi ubun-ubun. Jangan lah terjadi.
"Kak jaga diri tau." Pesan Puan Rohani saat Aliah memeluknya. Hanya anggukan Aliah saja dia rasa di bahunya.
"Jangan susahkan Zen"
"Budak kecil ini tidak pernah susahkan I makcik, makcik jangan bimbang I akan jaga dia" janji Suzzane sambil memulas stering kereta membuat uturn. Aliah cuma melambai maknya yang sedang membalas lambaiannya.
YOU ARE READING
seharusnya aku pergi
Fantasypermulaannya CINTA. pengakhirannya HAKIKAT. Tiada siapa akan pernah menduga cinta. Tiada siapa pun pernah menduga, apa yang akan kita jumpa sepanjang hayat dikandung badan. #Cerita ini ada kekeliruan melampau. Membacanya atas tanggungjawab sendriri...