Adeed menarik nafas panjang dan menghembuskan perlahan-lahan.Dia masih lagi bercuti.Sepatutnya dia bercuti seminggu ni sebagai cuti kahwin.
Nasib baik semalam Tasya batalkan perkahwinan kami kalau tak seumur hidup aku tak ada makna kebahagiaan langsung.
Tapi kalau di fikirkan balik kasihan pula dekat Tasya.Sudahlah Auntie Alia ambil dia jadi anak angkat tak sangka pula umi dan abah dia dekat Kelantan tu pun sama cuma kutip dia dekat surau.
Ada pula orang tua sanggup buang anak dia.Kiranya aku ni beruntung masih tinggal di keluarga kandung walaupun mama papa sibuk dengan kerja.Aku kenalah bersyukur.
"Apa aku nak buat pula ni ? Nak keluar malas pula nak hadap orang luar banyak tanya.."
Adeed berjalan-jalan sekitar rumah.Kemudian dia naik ke tingkat paling atas.Dahulu dia langsung tak di benarkan menginjakkan kaki naik ke atas ni.
Ini kali pertama dia menapak di situ.Dia cuba mencari suis lampu di situ.Maklumlah dia tak tahu langsung keberadaan suis di situ.
Sedang Adeed meraba-raba di tepi dinding itu dia tak sengaja terlanggar sesuatu.
Pranggg ! Bunyi barang jatuh.
Adeed mengetap bibirnya dengan tidak semena-mena dia terjumpa suis lampu di situ.Dia pun memasang lampu.
Nasib baik mama dan papa tak ada dekat rumah.Bu Suri pun tak ada dia bercuti dengan keluarganya di Indonesia.
Dia mula mengemas barang yang jatuh tadi masuk ke dalam kotak.Satu persatu dia mengutip.
Sudah siap dia pun menyusun di tempatnya semula.
Eh kejap ? Nanti ada pula barang yang terjatuh dekat bawah katil ni.
Adeed pun tunduk lalu meraba-raba dan dia pun tersentuh sesuatu.
"Aik rantai ni ? Macam pernah nampaklah ?"
Adeed menariknya dan memandang lama.
"Ouh yeah ni rantai yang Tasya guna semalam..eh takkan lah pula sama ? Kebetulan..."
Adeed mengerutkan dahinya.Dia memasukkan rantai itu ke dalam poket seluarnya.
Dia berdiri dan memandang sekitar bilik ini.Cantik pula kemas.Bilik siapa pula ni ?
Adeed membuka almari pakaian di situ.Pakaian perempuan semuanya.
"Hiskk setahu aku tak ada lagi perempuan yang tinggal di sini...baju pula ni semua baru-baru.."
Dia membuka lagi laci almari itu , semua barang solek dan aksesori wanita.
Dia buka lagi bahagian atas , ada album."Wah comelnya baby ni ? Kembar ! Eh kejap !"
Adeed menenung lama gambar bayi lelaki di samping bayi perempuan itu.Itu dia ! Jelas dia sangat kenal figura bayi itu.Memang dia habis tu bayi di sebelahnya pula itu siapa ?
Adeed mengeluarkan sekeping gambar itu.Dia membelek bahagian belakang gambar itu berharap ada benda yang tertulis di situ.
YOU ARE READING
Mr.Playboy vs Mrs.Philophobia [SlowUpdate]
Acak[ slow update ] [ cover by me ] "Kau tu binatang ! Ada otak tapi tiada akal !"-Jerit Sara Mikayla. "Kalau aku binatang kau tu apa ? Tumbuhan ! Ouh kau kan pisang ada jantung tapi sayang tiada hati dan perasaan !"-Jerit Adeed Mikhail.