"Angah lama lagikah diaorang ibu,umi dengan ayah balik ?""Laaaa kau ingat dik datang sana satu hari saja kah ? Sekadar ziarah Baitullah al-Haram ? Kau sekolah dulu kau tak belajarkah semua benda tu ?"
Fareez tersengih dan menggeleng-gelengkan kepalanya.Bukan dia tidak belajar tapi dia kurang faham dengan benda sebegitu.
"Angah faham kan ? Apalah diaorang akan buat dekat sana ?"
"Diaorang nanti kena lakukan tawaf ... Tawaf ni kau kena berpusing tujuh kali dari sudut Hajarul Aswad dengan cukup syarat lepas tu kau kena buat dengan penuh keyakinan..."
"Selesai mengerjakan tawaf , mereka akan melakukan Saei' iatu berjalan ulang alik dari Bukit Safa ke Bukit Marwah sebanyak tujuh kali."
"Selesai melakukan dua perkara tadi tu para jemaah lelaki pula akan bercukur ataupun bergunting sekurang-kurangnya tiga helai rambut.
Fareez mengangguk tanda faham.
"Angah ! Contohnya kita ni ada penyakit yang tak dapat di sembuhkan dan meninggal dunia sebelum sempat mengerjakn umrah dengan haji macam mana pula ?"
"Itu angah kurang pasti baik kamu tanya dengan along..."
Sara yang dari tadi berdiri di balik pintu itu mendengar perbualan dua orang adiknya itu.
Fareez baru nak berdiri kembali duduk bila Sara datang dan duduk di sampingnya.
"Apa tengok-tengok ? Tu lah pi sekolah bukan mengorat.."
"Aisyyyy along ni ! Orang betul-betul di buat main pula ... Kira angah beruntung lagi ada kakak dapat bantu angah mana benda yang angah tak faham along boleh ajar...adik ni nak tanya ibu salah-salah pula nak tanya ayah nak mampus ?"
"Alololo kesian dia nak tahu tak dik ! Along ni kedekut angah belajar dengan dia..dia suruh kita belajar sendiri siap belajar kita pula yang kena terangkan dekat dia macam pula dia yang tak pandai"
"Stop ! Ok contohnya orang tu sakit memang tak dapat di sembuhkan ataupun dia menemui ajal sebelum dia sempat mengerjakan umrah akan ada satu orang yang akan menggantikan tempatnya untuk melakukan ibadat itu...faham ? Orang yang ganti dia pun mesti cukup syarat juga seperti baligh,berakal,merdeka dan kemampuan"
"Umrah ni haji kecil ataupun menziarahi Baitullah al-Haram pada bila-bila masa untuk melaksanakan ibadat dengan syarat tertentu"
"Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 196 yang bermaksud ; Dan sempurnakan ibadat haji dan umrah kerana Allah"
"Kau nak kerja umrah dengan haji ni bukan setakat kau nak dapatkan title haji hajah tapi kerana Allah..."
"Terima kasih ! Ustazah Sara dan Ustazah Zara bersyukur umi dapat lahirkan anak macam along dengan ayah..."
"Aippp bukan macam kau !"
"Ini yang adik tak suka ni !"
Sara berlari naik ke atas Fareez pula laju mengejar.
Ting tong 🛎️
Fareez mematikan langkah begitu juga dengan Sara.Zara membulatkan matanya dia masih lagi teringat cerita pasal kejadian hitam yang menimpah ibu.
Fareez pergi ke pintu dan melihat dari celah jendela.
Fareez membuka pintu.
"Kau nak apa ?"
"Errr Sara ada ?"
"Kau nak apa !"
"Sara ada ?"
YOU ARE READING
Mr.Playboy vs Mrs.Philophobia [SlowUpdate]
Aléatoire[ slow update ] [ cover by me ] "Kau tu binatang ! Ada otak tapi tiada akal !"-Jerit Sara Mikayla. "Kalau aku binatang kau tu apa ? Tumbuhan ! Ouh kau kan pisang ada jantung tapi sayang tiada hati dan perasaan !"-Jerit Adeed Mikhail.