***
Sara termenung di dalam bilik dia.Tiba-tiba lamunan dia tersentak bila pintu biliknya diketuk beberapa kali.
Sara membuka pintu biliknya.Sengaja dia kunci tadi sebab dia malas nak bertegur sapa dengan sesiapa tadi.Fikiran dia celaru , kusut semua gara-gara Adeed.
"Kau buat apa datang sini ?"—Tanya Sara.
"Adik nak bagi ni ! Kalau kak long tak terima bakar saja semua ni depan adik !"—Kata Fareez.Menyampah pula dengan budak ni ! Getus hati kecil Sara.Nak tak nak terpaksa juga dia terima.
"Sayang along !"—Jerit Fareez.
Sara hanya tersenyum dan menggelengkan kepalanya.
"Umi ! Kak long senyumlah !"—Usik Fareez.
"Hmmm Ris malam ni kamu balik juga kah ?"—Tanya Maria dengan anak tirinya itu.
"Malam ni bolehkah adik tidur malam ni ?—Tanya Fareez seraya dengan itu Sara mengangguk.Zara memanggil mereka berkumpul makan.Sara pelik lihat cara Fareez makan tangannya langsung tak kekok makan guna tangan.
"Kenapa pandang adik macam tu ?"—Tanya Fareez serentak kepala Sara dan Zara menggeleng-geleng kepala.
"Ouh adik tahu ! Kakak sebenarnya pelikkan tengok cara adik makan ? Ayah yang ajar dia tak nak adik rasa macam orang kaya dia nak adik rasa macam mana kak long dengan kak ngah..."—Terang Fareez.
"Sambunglah makan...kak long dah siap"—Kata Sara terus mencuci tangannya.Sara melangkah masuk ke dalam bilik dia.Dia matikan lampu di bilik dia , hanya memasang lampu untuk dia belajar.
Tak sangka ayah sanggup buat macam tu dekat Fareez , ayah langsung tak nak bezakan darjat kami dengan Fareez.Masihkah aku benci Dato' Mustafa ? Ataupun aku sayang ayah ? Semua persoalan itu bermain di minda dia.
***
Seperti biasa dia akan pergi ke kolej di hantar oleh Fareez.Lagipun Fareez pun menuntut di kolej yang sama dengan dia.
Barulah Sara dapat menarik nafas lega.Hidupnya kembali tenang bila Adeed tak lagi mengganggu dia.
"Ok saya akan memberikan kamu satu tugasan.Tugasan ini amat penting untuk semua pelajar.Kenapa ? Bila kamu lulus kamu akan dapat biasiswa.Faham ?"—Kata pensyarah itu.
Baru saja dia ingin meninggalkan dewan itu.Dia tinggalkan sehelai kertas.
"Sebelum kamu balik check nama kamu dalam ni. Saya sudah bahagi-bahagikan kamu dalam kumpulan.One more thing ! Keputusan sudah muktamad.Lepas ni saya tak nak dengar alasan nak tukar orang ok !"—Pensyarah itu pun meninggalkan kelas tu.
Semua pelajar berebut-rebut kertas itu.Akhir sekali barulah Sara pegang kertas tu dan mencari nama dia.
Sara Mikayla mengetap bibirnya dan merengus geram sambil memandang tajam ke arah Adeed Mikhail.
"Kenapa ! Pandang aku macam tu ? Pernah lagikah aku kacau hidup kau lagi !"—Tanya Adeed dengan penuh kepelikan bila Sara memandang semacam ke arahnya.
Sara Mikayla mengoyakkan kertas itu di hadapan Adeed.Sara tinggalkan Adeed.Adeed mengutip kertas itu dan dia pun mencari nama dia.
"Orang belum sempat nak tengok dengan siiiii..."—Adeed memandang Sara yang sudah jauh berjalan.
Barulah dia faham kenapa Sara buat begitu dengan dia.Dia tersenyum jahat.
"Aku akan pastikan yang kau gagal dapat biasiswa tu ! Terima kasih prof sebab bagi peluang Adeed balas dendam dengan perempuan tu !"—Adeed tersenyum sinis dan menggelengkan kepala.
***
Sara mencari kelibat Adeed di sekitar kolej itu.Langsung dia tak jumpa.Akhirnya dia tekad dia tak nak libatkan Adeed dalam tugasan dia.
Dia pun melangkah masuk ke dalam perpustakaan kolej itu.Alangkah dia terkejut bila dia nampak Adeed sedang duduk sambil mencari sesuatu di dalam laptop dia.
Adeed yang perasan Sara sedang berdiri tercegat di situ.Dia pun mendongak dan memanggil Sara.
Sara melangkah laju dan duduk di hadapan Adeed.Adeed mengupah kedudukan laptop dia.Adeed menyuruhnya Sara untuk mengubah jika ada maklumat ataupun fakta yang salah.
Sara mengangguk kepala.Banyak juga yang Sara kena ubah.Ada yang Adeed salah letak fakta dan ada juga yang kurang.
Sehari suntuk mereka menyiapkan tugasan.Terkejut Sara bila dia mengerling jam di tangan kirinya yang sudah menunjukkan jam 5 petang.
"Kenapa ?"—Tanya Adeed.
"Sorry deed... Aku kena balik sekarang"—Kata Sara dan mengemas barang-barang dia.
"Tapi ni belum siap lagi ?"—Kata Adeed.
"Nanti kita sambung esok lagipun tinggal sikit lagi kan.."—Kata Sara.
"Kau tak nak copy kah kita punya tugasan ni ?"—Tanya Adeed.
"Aku tak ada bawa pendrive kau adakah ? Kalau ada aku nak pinjam"—Tanya Sara seraya dengan itu Adeed menggelengkan kepalanya.
"Tak apalah kalau macam tu esok kita sambung lagi barulah aku copy tugasan ni"—Kata Sara.Sara bergegas keluar dari perpustakaan itu.Adeed hanya tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepalanya.
***
Sara duduk termenung di bawah sinaran lampu minyak tanah.Entah kenapa tetiba malam itu pula bekalan elektrik diaorang terputus.
Tiba-tiba terlintas sesuatu di dalam fikirannya.Kenapa Adeed baik semacam dengan dia tadi ? Gumam Sara. Arghhh ! Barangkali dia sudah berubah ? Sara berusaha menyingkirkan fikiran negatifnya terhadap Adeed
"Bilalah elektrik ni nak hidup ! Panas !"—Rungut Sara
YOU ARE READING
Mr.Playboy vs Mrs.Philophobia [SlowUpdate]
Diversos[ slow update ] [ cover by me ] "Kau tu binatang ! Ada otak tapi tiada akal !"-Jerit Sara Mikayla. "Kalau aku binatang kau tu apa ? Tumbuhan ! Ouh kau kan pisang ada jantung tapi sayang tiada hati dan perasaan !"-Jerit Adeed Mikhail.