Part 27

64 6 0
                                    

"Wei Din ! Kau nak buat apa dengan budak ni ? Aku cakap lain kau buat lain ! Bodoh !"

Din hanya mengetap bibirnya dan memandang bayi perempuan yang berada di pangkuannya.

"Kita tak dapat duit.. aku ingat dengan budak ni kita dapat ugut mak bapak dia"

"Masalahnya sekarang aku tak nak libatkan nyawa ! Faham kah tidak ?"

Din hanya tertunduk memandang lantai.

"Tapi aku tak berani ..."

"Kalau kau tak berani , kau bawa balik budak tu kau jaga besar nanti kau pandai-pandailah jawab."

"Aku nak kau bagi balik budak ni dekat diaorang ! Kau reka ceritalah kau terjumpa baby ni kah ?"

Din berkali-kali mengeluh , bayi itu dari tadi asyik menangis tak berhenti.

"Pakcik ? Pakcik ? Pakcik Din ?"

Din terkejut bila Kamal berada di hadapannya sambil melambai-lambai tangan ke arahnya.

"Jauh pakcik termenung ? Termenungkan apa tu ?"

"Termenung fikirkan dosa lampau"

Din hanya tersenyum kelat tatkala terimbau kembali kenangan pahitnya.

Tak sedar dah besar Tasya sekarang ni agak-agaknya Tasya sekarang nak cari tak keluarga kandungnya ? Ya allah berdosanya aku.

"Haishhhh pak din asyik termenung sahaja bagitahu lah kalau suka dekat mak orang haishh !"

"Eh mana ada lah .. pakcik ni dah tua rumah kata pergi kubur kata mari hahh"

"Eh tak baik kata macam tu..."

***

"Tasya kamu nak kemana ?"

"Mama papa !..."

Rosnah mengejar Tasya ke luar rumah.Tasya yang tak henti-henti menangis dari tadi buatkan Rosnah risau.

"Kenapa dengan kamu Sya ?"

"Mama papa accident dalam perjalanan..."

Tasya terus memecut laju keretanya meninggalkan kawasan rumah.

Rosnah pula dari tadi tak senang duduk.Dia risau dekat Tasya.

"Aku pun bodoh kenapalah aku tak ikut sekali dengan Tasya tadi..."

***

Tok tok tok !

"Masuk...."

Adeed masuk ke dalam dan duduk.Adeed sedia mengeluarkan gambar semalam dan di letakkan di atas meja.

"Adeed cuma nak tahu siapa bayi dalam gambar itu ?"

Dato' Khalid menarik nafas dalam-dalam sebelum dia menceritakan kisah gelap keluarganya sekitar 26 tahun dahulu.

Mr.Playboy vs Mrs.Philophobia [SlowUpdate]Where stories live. Discover now