🧐 Part 11 🙃

144 9 0
                                    

Maria dan Roziah masuk ke dalam mall.Maria pergi ke bahagian bahan mentah.Sementara Roziah pula ke bahagian rempah.Untung juga Dato' Mustafa dapat dua isteri yang sefahaman.Saling bantu-membantu benda berat pun boleh jadi ringan.

Sedang Maria memilih ikan dan menimbang beratnya.Tiba-tiba dia di sapa oleh seorang perempuan.Maria mencuba senyum dan mengingat di mana dia jumpa wanita ini.

"Hai akak ! Hmmmm...akak lupa lah tu lahh saya lh Khairani yang datang malam kenduri tu ? Ingat tak yang minta resipi akak malam tu ?"Sapa Datin Khairani.

"Ouh ! Maafkan akak..maklumlah dah tua jadi ingatan tu dah tak berapa nak kukuh sangat.."Jawab Maria sambil mengukir senyuman di bibirnya.

"Mana anak-anak akak ?"Datin Khairani melihat ke belakang mencari kelibat anak-anak Maria.

"Tiga orang beradik tu pi kedai buku nak beli rujukan nanti kejap lagi diaorang datang lah cari akak dekat sini...Roziah pun ada sekali tadi tapi rasanya dia pi cari rempah tadi"Kata Maria.

"Mama ? Buah tembikai ni okay tak ? Ataupun nak yang besar sikit dari ni ?"Tanya Adeed pada Khairani.

Seraya dengan itu Maria menoleh ke belakang melihat Adeed.Adeed melangkah mendekati Maria dan menyalam tangan Maria.

"Ni anak tunggal saya kak..Nama dia Adeed Mikhail panggil saja Adeed"Khairani memperkenalkan anaknya kepada Maria.

"Ouh Adeed masih belajar ataupun dah bekerja ?"Soal Maria kepada Adeed.

"Adeed masih lagi belajar auntie"Jawab Adeed.

"Ouh anak auntie pun ada tiga orang dua masih belajar yang satu lagi tu tak tahulah nak belajar kah nak kerja.."Kata Maria lagi.

Adeed hanya senyum dan mengangguk kepalanya.

"Umi ? Ibu mana ?"Tanya Fareez yang entah sejak bila dia ada di situ.

"Hmm cuba kamu tengok bahagian rempah-ratus rasanya dekat situ ibu kamu"Jawab Maria.

"Mana along dengan angah ?"Tanya Maria pula dekat Fareez.

"Tak tahu.."Jawab Fareez sambil tersenyum paksa.

Fareez memandang lelaki yang ada di sebelah uminya itu.Lelaki itu tunduk dan tidak ingin memandang.Dia cukup kenal siapa lelaki itu.Dialah yang menggangu kakak sulung di kolej dan mensabotaj kerja kursus yang dia beri.

Fareez membantu mengangkat bakul di tangan uminya.Datin Khairani dan Adeed pun berlalu dari situ.

"Umi ! Adik ! Kau ni kan dik sanggup kau tinggalkan along !"Marah Sara.

Adeed tertoleh ke belakang saat dia terdengar suara milik Sara.

Fareez yang perasan Adeed menoleh cepat-cepat dia pusingkan badan Sara.

Sara langsung tak perasan Adeed ada dekat situ.

***

Adeed mengeluarkan barang-barang yang dia dan mamanya beli tadi.Dia mengambil air sejuk dalam botol dam terus meneguknya.

"Ma ? Mama kenalkah dengan auntie yang kita jumpa dekat mall tadi tu ?".Tanya Adeed.

"Ingat tak ? Hari yang mama dengan papa pi majlis kenduri tu ?"Soal Khairani dengan anaknya lantas laju Adeed mengangguk kepalanya.

"Yang tadi tu Auntie Maria isteri pertama Dato' Mustafa"Kata Datin Khairani.

"What ? Bukankah kawan papa tu isteri dia auntie Roziah ?"Tanya Adeed yang dalam kebingungan.

Mr.Playboy vs Mrs.Philophobia [SlowUpdate]Where stories live. Discover now