❝ he's like putting a tough wall
to keep people out of him ❞
➽───────────────❥
"So kau kahwin, kau dapat anak express?"
Vic menggaru kening yang tak gatal, kurang faham dengan soalan Leo.
"Maksud kau?"
Kedengaran suara Leo mengeluh dari hujung talian.
"Wife kau tulah."
"Yeah, I know you're talking about her but, what do you mean by 'anak express'? Anak siapa?"
"Isn't that her child? I mean, yang budak kecil aku jumpa dekat church tadi tu bukan anak dia?" Leo kedengaran curiga, sedangkan Vic sudah tertawa sinis dengan salah faham Leo.
Barulah dia tahu kenapa abangnya itu beria-ia mahu dia menelefon.
"Leo, that's her sister," terang Vic dalam nada malas.
Leo terdiam lama.
"Is that answer your question? I'm gonna hang up now. Bye—"
"Hey, wait."
"Apa lagi?" rengus Vic.
"Then where's her child?" soal Leo tiba-tiba.
"Child? Child apa pulak ni?" Vic mengeluh. Dia benar-benar rasa mahu menamatkan panggilan ketika itu. Tentu sekejap lagi Rain dan Rhea akan keluar dan mereka harus pergi dari mansion milik Raymond itu dengan segera.
"Kau tak tahu?"
"Leo, just be straight to the point!"
"Okay. Okay. Listen."
Leo berhenti untuk menarik nafas.
"I—I know her. I met her before in New York. Accidentally. As far as I recall, it was New Year's night. 2014, if I'm not mistaken."
Sunyi.
Vic juga tersenyap. Perkara itu baginya tiada apa mengejutkan. Cuma dia masih sabar menanti Leo menyambung bicara kerana dia dapat rasakan Leo masih belum habis.
"You know what, she was pregnant when I first met her six years ago."
Pap!
Vic terpempam.
"RHEA—"
Tiba-tiba Rain meracau halus. Nama Rhea disebut-sebut beberapa kali sementara kepalanya terkesek kiri dan kanan.
Lamunan Vic akan kemusykilan yang dibangkitkan Leo pada hari perkahwinannya bertebaran pergi.
"Rhea, I'm sorry. Baby..."
"Rain, wake up. Open your eyes."
"Rhea, baby..."
Mendengus geram, Vic lantas bangun dari duduknya. Telefon pintar milik Rain itu disimpan ke dalam koceknya semula.
Mundar-mandir dia di dalam pesawat yang masih terbang tinggi membelah langit. Sesekali dia berhenti, memandang Rain dengan tekun sebelum sambung mundar-mandir lagi. Otaknya seakan terhenti berfungsi dengan waras.
Kalau benar apa yang dikatakan Leo, dan jika anak itu lahir, bererti dia tentu berusia lingkungan lima tahun sekarang ini.
Rhea...
YOU ARE READING
His Broken Vow | His Deceit Series #1
Romance━ 𝐕 𝐈 𝐂 𝐈 𝐎 𝐔 𝐒 ❝His broken vow is what she hellbound for❞ •• Rainata Blake ❝Rain❞ Mengapa 'Rain'? ❝because I live my whole life like one. Melancholy, full of misery and despodency...❞ Dalam hidup seorang Rainata, hujan itu benar-benar mengga...