Vicious 28 | Back 'home'

4.7K 627 105
                                    

Kenapa sekarang hatinya
berat setengah mati untuk kembali

 

➽───────────────❥

 

Kebebasan.

Jika itu yang dimahukan, itu jugalah apa yang berikan.

Jika itu yang dipinta, itu juga apa yang dikota.

Namun apa maknanya kebebasan jika atma dipenjarakan.

Apa ertinya kebebasan jika dua jiwa yang berkongsi rasa dipisahkan...




MELIHAT limosin hitam milik Raymond meninggalkan perkarangan rumah agamnya, Vic menurunkan langsir yang diselak lalu tersandar di ambang jendela. Tangannya terseluk ke dalam poket seluar sedangkan anak mata tersorot kosong memandang dinding tanpa sebarang perasaan terlukis di permukaannya.

"Kenapa, Vic? Kau takut kau tak dapat pulau tu balik kalau anak kau ni mati?"

Tanpa sedar, Vic menggeleng lemah.

"So, let me die. Supaya kau tak payah tengok muka aku ni lagi."

Pedih yang mencucuk retinanya dilupuskan dengan memejamkan kelopak mata sesaat dua.

Imej dan figura Rain tadi yang berendam air mata seolah-olah menghantui mindanya, lantas ditepis pergi dari ingatan.

Sebaik mencelikkan mata, Vic menoleh ke atas meja kerjanya yang sedikit berselerak.

Dokumen perjanjian yang diberikan Raymond tadi sekadar terbiar di atas meja tanpa sebarang minat untuk membaca isi yang terkandung di dalamnya. Vic lantas mara dan mencapai sampul surat itu dan membuka laci mejanya untuk menyimpan dokumen tersebut namun kelakuannya deras terhenti sebaik terpandangkan sebuah kotak eksklusif berbaldu biru diraja di dalam laci yang sama.

Dia menelan air liur sebelum meletakkan perjanjian ke dalam laci dan menarik keluar kotak tersebut.

Menghembus nafas berat, Vic membuka penutup kotak tertera perkataan berwarna silver 'Arcuzski Diamond' lalu terserlah seutas rantai yang diperbuat daripada Rhodium, berukir satu nama yang merenggut tangkai hati.

Menggoncang batinnya.

Rain.

Untaian rantai polos itu dipandang lama.

Tiada yang gah mahupun mewah.

Rantai itu...

Tidak memerlukan walau sebutir berlian melengkapi.

Tidak memerlukan waima kilauan permata menghiasi.

Hanya sekadar ukiran nama yang dipahat berangkai, sempurna semata-mata ia.

Kesenian halus dan berkualiti tinggi, diciptakan khas hanya buat si empunya nama.

Vic mengeluh halus.

His Broken Vow | His Deceit Series #1Where stories live. Discover now