الفصل التاسع عشر

45.2K 2.4K 362
                                    

أولًا بعتذر منكم عن التأخير بس كنت تعبانه اليومين اللي فاتوا والحمدلله بقيت احسن وانهاردة كملت الفصل وحبيت انزله في ميعاده، والفصل الجاي اللي هو العشرين هينزل يوم الحد عشان مش هلحق اخلصه لبكرة لانه مليان احداث ونهاية الجزء الأول للرواية اللي بتكتشفوا فيها المجهول وهيحصل تغيير جذري في الجزء التاني وشخصيات جديدة هتظهر واحداث تعجبكم بأذن الله، والأهم من كدة هتعرفوا سبب اسم الرواية اللي كتير سالوني عنه.
______________________

اكتفيتُ منكَ عشقًا

الفصل التاسع عشر:

"صــــــــــــراع"

-بتبصولي كدة لية!!!

محدش يبصلي منكم، بقولكم أهو، اينعم ملقتش الدليل بس أنا قلبي بيقولي أنه هو...

هتفت أفنان بتلك الكلمات ملقية إياهم على أذن صديقاتها محاولة إقناعهم بما يعتريها من شعور قوي بأن الفاعل هو سليم...

ابتسمت علياء بتهكم مغمغمة:

-حاضر مش هنبصلك، صقفيلها يا ملك معايا، وقولي لها برافو على اللي عملته، وضربها للراجل على وشه من غير ما يبقى معاها دليل، وكله مجرد شك لا أكتر ولا أقل.

صرَّت أفنان على أسنانها ناهضة عن المقعد بعنفوان صائحة عليها بصوت جهوري حانقة من سخريتها:

-متتريقيش يا علياء، وبلاش اسلوبك المستفز ده، أنا مش نقصاكي.

تكاظم حنق علياء وكادت تفتح فوها فقاطعتها ملك بصوتها الهادئ:

-ما تهدي يا أفنان وأنتِ يا علياء متتريقيش وبذات وأنتِ شيفاها متعصبة، اهدوا وخلونا نفكر هنعمل إيه.

تبادلت أفنان وعلياء النظرات، ثم جلست أفنان مكانها ثانية مفكرة بشيء يوصلها لدليل ملموس،فلا أحد يصدق أنه هو، إذن عليها اثبات لهم ذلك في أقرب وقت.

أما علياء فولجت المطبخ واعدت لها فنجانًا من القهوة وخرجت من المطبخ متجهه نحوهم، جالسة بجوار ملك ترتشف من الفنجان الساخن على مهل، فصاحت ملك بعد تفكير دام بعض الوقت:

-بقولك إيه يا أفنان، ما تحكي للي اسمه صابر ده كل اللي حصل.

سعلت علياء بفضل كلمات ملك الساذجة، متمتمة بصدمة:

-أنتِ اتجننتي يا ملك تحكيله ازاي يعني، إذا كان حمى جوز بنته مش هيحمي حفيده، أنتِ مخك ده لازمه أمه إيه، هتشلوني والله...

رمقت أفنان علياء وقالت بعصبية متغاطية عن حديث ملك فبكلتا الأحوال لا يعجبهم حديث ملك دائما فهي ذات قلب ناصع، لا تفقه شيء بتلك الحياة:

-علياء لمي الدور عشان وديني أنا ما طايقة نفسي وممكن اقوم أكلك علقه اطلع فيكي همي كله.

اكتفيتُ منكَ عشقًاحيث تعيش القصص. اكتشف الآن