اكتفيتُ منكَ عشقًا
"نــــــــهـــــــايـــــة الـــــجـــــزء الأول"
الفصل الأخير:
خرجت ملك من غرفتها بعدما تناهى لمسامعها صوت اغلاق الباب، مدركة رحيل صديقتها رفقة تلك العائلة، وجدت علياء تنتشل هاتفها وعلى أتم استعداد للجلوس على الأريكة، دوى صوت ملك بالمنزل صائحة مخرجة ما يعتريها من غضب وألم من فعله إسلام، متحججة بما تفعله رفيقتها، ملوحة بكلتا يداها بالهواء وجسدها يهتز بعنفوان:
-أنتم إيه، مبتحسوش، مش صعبانة عليكم الست الغلبان دي، ذنبها إيه في اللعبة دي، بتلعبوا بمشاعرها لية، لية بتوهموها بشيء مش حقيقي، بتدوها سعاده مش هدوم ليه، حرام عليكم.
انزوى ما بين حاجبي علياء وتركت الهاتف جوارها على الأريكة ونهضت من مكانها واقفة قبالتها، مجيبة بترقب:
-أهدي يا ملك، وبعدين مالك بتزعقي كدة لية، هو أنا اللي بخدعها وبلعب بيها، ما على يدك حذرتها وهى مستمعتش، اعمل إيه اكتر من كدة، لازم اقف جمبها مينفعش اسيبها واستغنى عنها، دي صاحبتي، ولو أنتِ مكانها برضو هعمل معاكي كدة.
-صاحبتها و واقفين جمبها ده في الخير مش في الآذية، أنتم ازاي بقيتوا كدة، معقول تهون عل
رددت ملك كلماتها بصياح، فقاطعتها علياء صارخة عليها بنبرة مماثلة بعدما تكاظم غضبها من افعال ملك:
-اسمعي يا ملك، قولتهالك وهقولهالك تاني، أفنان صاحبتي، ومينفعش اسيبها لوحدها وده اللي المفروض تعمليه، ولو الست صعبانة عليكي اوي كدة، ياريت تصعب عليكي برضو ام صاحبتك اللي صاحبتك اتحرمت منها بسبب واحد معندوش اخلاق، ملقاش اللي يقفله، واحنا بقى هندمه على عملته المهببة دي، هو وصابر ولا نسيتي كلام أفنان.
صمتت قليلا تبتلع ريقها، ثم استرسلت:
-هى بتدفع تمن عمايل ابوها وجوزها، ما هى الدنيا كدة داين تدان، واللي عمله زمان لازم يدفع تمنه وغالي أوووي.
***********
ظل جالسًا على الرمال الناعمة جوار سيارته، فقط يطالع البحر، يشعر بتحسن كبير خلافًا بما كان يشعر به منذ ساعات، والأجواء الخالية من البشر والصافية، هدأ روعه، والهواء يلامس وجهه وخصلاته الناعمة الطويلة...
كما تغلغل صدره وأراح ثنايا قلبه، واطفئ لهيب جسده.
حرك يداه والتقط هاتفه وقام بتشغيله بعدما اغلقه، وما كاد يتركه من يده، حتى بدأ يعلو صوته، ناظره بعينه فوجد عدة رسائل من زوجته و والدته ومحاولات عدة للاتصال به والوصول له...
قلب عيناه بملل ونفخ بضجر، وكاد يغلقه مرة أخرى نادمًا على تشغيله، فوجد والدته تقوم بمهاتفته.
أنت تقرأ
اكتفيتُ منكَ عشقًا
Romanceرومانسي_أجتماعي_دراما_غموض_تشويق_كوميدي_عائلي الجزء الاول والثاني والثالث معًا (مكتملة)